נספח 4: סקירת הפעילותבתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך

עמוד:160

מסמנת סביבה חברתית - תרבותית שאין להתעלם ממנה . הקהילה משמשת הן כספינת הדגל שבתוכה מופעלת התכנית והן כציר המארגן את מטרותיה , את הפרויקטים המיושמים בה ואת הגוון הסמלי שהיא לובשת . נכונות לשירות ומוכנות לצה״ל _ תכנית רב - תחומית משולבת של משרד החינוך , משרד הביטחון וצה״ל , שנועדה להכין את כלל בני הנוער לצה״ל על ידי חיזוק מוכנותם לשירות משמעותי ותורם . התכנית מחייבת רצף חינוכי בין המסגרות המרכזיות של בני הנוער : בית הספר והרשות המקומית על מוסדותיה השונים . התהליך החינוכי שבו עוסקת התכנית מושתת על ציר החינוך הערכי , ציר המידע , ציר ההתנסות וההסתגלות . מסעות בני נוער לפולין _ התכנית מבקשת להנחיל את המשמעויות ההיסטוריות , המוסריות והחינוכיות של הגורל היהודי , להכיר את האידאולוגיה הנאצית ואת הסיבות לעלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה , שהביאה לשואה ולביצוע פשעים אחרים נגד האנושות . כן מדגישה התכנית את הלקח הלאומי של הצורך במדינה יהודית ריבונית ואת הלקח האוניברסלי של החובה לשמור ולהגן על הדמוקרטיה ולהיאבק נגד כל צורה של גזענות . בנוסף על אלה התכנית מתייחסת למורכבות שביחסי יהודים - פולנים ולתולדות יהודי פולין ומורשתם על רקע ההיסטוריה והתרבות הפולנית . הנוער בוחר בערך כדרך _ תכנית לטיפוח החינוך לערכים ברשויות המקומיות , תוך הכנת בני נוער לחיי חברה ותרבות ולהכשרתם כאזרחים פעילים ומעורבים בקהילה ובמדינה , בבית הספר ובמסגרות שמחוצה לו ובפיתוח מודעות המבוגרים למקומו המרכזי של הנוער ברשות המקומית . מסע ישראלי _ מיזם הקושר חזון ואופק חינוכי לחברה הישראלית במטרה לחזק את הזהות האישית , היהודית והציונית של התלמיד ו״לחבר אותו״ לעצמו , למעגלים שונים בחברה ובקהילה , לארצו ולמדינת ישראל . תכנית היל״ה _ פועלת במסגרת היחידות לקידום נוער ברשויות המקומיות ובמוסדות חסות הנוער ושירות בתי הסוהר , במטרה לאפשר לבני נוער אשר מסיבות שונות מצויים מחוץ למסגרת החינוך הפורמלית להשתלב במסלולי לימוד ייחודיים להשלמת השכלה , בכלל זה השגת תעודה . מינהל מדע וטכנולוגיה המינהל למדע ולטכנולוגיה הוא יחידה מקצועית במשרד החינוך , העוסקת בשלושה תחומים מרכזיים : חינוך למדעים , חינוך לטכנולוגיה ויישומי מחשב בחינוך . מטרת המינהל להעניק לכלל התלמידים חינוך מדעי וטכנולוגי , המתאים בהיקפו ובאיכותו לדרישות המאה ה - , 21 כך שיוכלו למצות את כישוריהם ולהביא להעצמה חברתית וכלכלית ולשגשוגה של מדינת ישראל . החשיבות שבהקניית אוריינות מדעית - טכנולוגית לכלל אוכלוסיית התלמידים נובעת מההכרה כי ״מדע וטכנולוגיה הם חלק מההשכלה הכללית הדרושה היום ותידרש אף יותר בעתיד לכל אדם המסוגל לתרום לחברה״ . אוריינות מדעית - טכנולוגית מעמיקה ומקיפה תאפשר לתלמידי המערכת כיום להתמודד עם http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Noar / TechumeiHaminhal / KidumNoar / Tochnith Hilah 39 40 פרטים על המינהל למדע וטכנולוגיה ניתן למצוא בקישורית : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / MadaTech / Odot . htm 41 מתוך דוח הוועדה העליונה לחינוך מדעי - טכנולוגי , ״מחר 89 ״ .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר