4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:113

לבין התלמידים ולחיזוק המוטיבציה של התלמידים . כמו כן נמצא במחקר זה כי ' אופק חדש' חיזקה את שביעות הרצון של המורים מתנאי שכרם . עם זאת , מורים שהשתתפו ב 'אופק חדש ' העלו טענות שונות . הקושי העיקרי שהציגו הוא שבית הספר פועל בתוך סביבה לא יציבה , המעלה דרישות , הנחיות ומטלות שונות באופן המקשה לשמור על יציבות בית - ספרית . לטענתם הדבר מקשה על בית הספר להתארגן ליישום מיטבי של הרפורמה , ללימוד ולהפקת לקחים בדבר הדרכים הטובות ביותר למיצוי היתרונות הגלומים בה , או לקביעת חזון פדגוגי ודרכים ליישומו ( רז , רטנר ואסנת , . ( 2012 מהאמור נראה כי היישום של שתי הרפורמות היה כרוך בקשיים לא מעטים . ברור שכל רפורמה , מעצם הגדרתה , תיתקל בהתנגדות ובקשיים . כמו כן ברור ששתי הרפורמות בוצעו תוך התמודדות עם אילוצים משמעותיים של החלטות פוליטיות , הסכמים ולוחות זמנים . עם זאת , לו ניתן היה לתכנן את הרפורמות מראש באופן מיטבי ולפעול באופן שיטתי להשגת מסה קריטית של בתי ספר מ אָ מצי - חידוש ללא אילוצי זמן ושיקולים פוליטיים , ייתכן שהיה אפשר לצמצם קשיים אלו . במקרה זה היו הרפורמות מיושמות בשלב ראשון כניסוי מבוקר בבתי ספר בודדים , כפי שמקובל כיום בגף ניסויים ויזמות הפועל במשרד החינוך . לאחר מכן , בתום הפקת הלקחים ולאחר המלצות המחייבות את הרחבתו של הניסוי , היתה מתקבלת החלטה אם יש מקום לעבור לשלב שני של יישום . אם ההחלטה היתה חיובית , היתה נערכת פעילות הדרגתית להשגת מסה קריטית של רשתות חינוך ובתי ספר מאמצים , שהיתה מתמקדת בטיפוח המ אָ מצים הראשונים מקרב המעוניינים המסוגלים לכך , תמיכה בהם וסיוע מתמשך עד להטמעה מלאה של הרפורמה . גם שלב זה היה מלווה באיסוף נתונים , בהערכה מחקרית ובהפקת לקחים שמטרתם להציע שינוי באופן היישום הארצי , להעלות בעיות ודרכי התמודדות ולחשוב על התאמת דרכי יישום לטיפוסים שונים של בתי ספר . כל זאת כבסיס למעבר לשלב השלישי , של יישום מלא , שהוא קל יותר ומהיר יותר לאחר השגת מסה קריטית של מ אָ מצים . יתרונות אפשריים של דרך פעולה כזאת עשויים להיות : שימוש מרבי בתוצרי השלב הראשון של תמיכה במחדשים , בחסות גף ניסויים ויזמות , יעכב אמנם את התחלת היישום המיידי , אך סביר שתודות לבקרה והפקת לקחים בשלב זה יחסוך זמן ויקל על היישום בשלבים המאוחרים יותר . שיתוף מראש של הנהלות בתי ספר ובמידת האפשר של המורים ותמיכה מתמשכת של משרד החינוך במשאבי תקציב וידע עשויים להפחית את ההתנגדות בשלב השני של היישום . ביצוע מראש של ההתאמות הנדרשות לסוגים שונים של בתי ספר עשוי לתרום בשלב השלישי של היישום להתאמה רבה יותר של המודל לרמת השטח ובכך להגביר את יעילותו ואת האפקטיביות שלו . השגת מסה קריטית של בתי ספר מ אָ מצי - שינוי יכולה להיעשות בשלבים : ניסוי מבוקר בבתי ספר בודדים , הפקת לקחים והחלטה אם להרחיב את הניסוי , פעילות הדרגתית להשגת מסה קריטית של רשתות חינוך ובתי ספר מאמצים ( תוך תמיכה בהם ) ולבסוף יישום מלא , שהוא קל יותר אחרי השלבים הקודמים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר