4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:111

4 . 4 . 3 אסטרטגיית השינוי ‒ החוליה החסרה מומלץ שפיתוח מקצועי של מורים יהיה משותף לצוות מורים של בית הספר או של מקצוע הלימודים , אינטנסיבי מבחינת זמן והשקעה , קשור לפרקטיקה ומכוון גם ללמידה מעמיקה של התלמידים . גם כאשר שינויים מקומיים נחלו הצלחות , הטמעתם בהיקף ארצי לא תמיד צלחה . אסטרטגיות לשינוי בדרך של רפורמות ארציות הניבו אמנם פירות מסוימים , אך מימושן לא תמיד הביא ללמידה מעמיקה . מן הסקירה שהובאה בפרק 3 עולה כי שינויים מקומיים נחלו הצלחות רבות אך הטמעתן בהיקף ארצי לא צלחה . אסטרטגיות לשינוי בדרך של רפורמות ארציות הניבו אמנם פירות מסוימים , אך מימושן לא חולל שינוי מהותי בהשגת המטרות . זה המקום לציין כי לאור הספרות המקצועית העוסקת בשינויים בארגונים , התוצאה אינה מפתיעה . הטמעת שינויים וחידושים אינה נעשית באופן טבעי . להפך : לפרט ולארגון יש בדרך כלל נטייה להשאיר דברים כפי שהם . שינויים וחידושים דורשים משאבים רבים _ זמן , מאמץ כסף ועוד . בדרך כלל יש ההתנגדות מובנת לחידושים , ואימוצם כרוך בתהליך מתמשך ומורכב . שינוי נעשה על פי רוב בשלבים : תחילה ייזום על ידי המחדשים ( , ( innovators לאחר מכן הטמעה על ידי המאמצים הראשונים של החידוש ( , ( early adopters לאחר מכן קבלה על ידי מעגלים נוספים של מ אָ מצים , עד להצטברות מסה קריטית של משתמשים ( critical mass ) ולאחריה אימוץ כללי ( . ( Rogers , 1983 המודל של רוג׳רס הוא אחד המודלים העשויים להתאים למצב כמו של מערכות חינוך , שבהן נדרשת גמישות באופן קבלת החלטות על אימוץ חידוש , בין שמדובר בהחלטה אינדיווידואלית של פרט ובין שמדובר בהחלטה של יחידה ארגונית או חברתית . מודל זה מתאים במיוחד לחידושים שאימוצם המיטבי נעשה בדרך של שיתוף ונכונות מצד כל הדרגים הנוטלים בו חלק . בהתייחסו ליחידה ארגונית רוג׳רס מסווג את ההחלטות כך : אופציונליות , המאפשרות לכל פרט ביחידה להפעיל שיקול דעת באימוץ , קולקטיביות , המתקבלות על ידי הצוות כולו , וכאלה שניתנות כהוראה המועברת מהדרג הניהולי לעובד כפרט ( , Rogers , 1983 ; Rogers . ( 2003 מממצאים עולה כי שינויים במערכות חינוך עדיף שייעשו בשיתוף עם המורים ותוך התחשבות באוטונומיה שלהם ובשיקול דעתם המקצועי ( Kozma , 2008 ; Cohen & Hill , 2001 . ;( Weick , 1976 ממחקרים במערכות חינוך שעשו שימוש במודל של רוג׳רס עולה כי שיקול הדעת המקצועי של המחדש ( מורה , מנהל זוטר או בכיר ) בהחלטה אם לאמץ חידוש או לדחותו נקבע על ידי פרמטרים כגון התאמת החידוש לערכיו , התועלת המצופה מן החידוש לאור ניסיון העבר של איש ההוראה , הקושי הצפוי באימוץ החידוש , המידה שבה דיווחים מעמיתים בבית הספר או מחוצה לו מעודדים את אימוץ החידוש ( , Dooley , 1999 ; Isleem . ( 2003 אם נתרגם את המודל של רוג׳רס למה שנעשה בפועל במשרד החינוך , נראה כי נעשו פעולות בעיקר בשתי רמות : האחת היא הקמת גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , גף הפועל בהצלחה לא מבוטלת לטיפוח המחדשים ( , ( Innovators אך הטמעת תוצריו ברמה הארצית נתקלת במכשולים . השנייה היא פיתוח יוזמות ארציות המניבות תכניות מפורטות , בכלל זה המלצות ואמצעים לביצוע ברמה הארצית ( דוח דוברת ) , אך יישומן ברמת השדה מסתייע חלקית בלבד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר