4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:110

אלה כמה מן הגורמים שיסייעו בהשארת כוח אדם איכותי במערכת : סולמות קידום מקצועי , שכר , גיוון בקריירה , פיתוח מקצועי , תמיכה בהפחתת בעיות משמעת , ליווי מקצועי ומשוב , הוראה בכיתות קטנות , הקצאת זמן מתוך מסגרת העבודה לתכנון העבודה . המלצות לשיפור נוסף באיכות המקצועית של המורים שינויים בהגדרת תפקיד המורה : מומלצת הגדרה עדכנית של מאפייני הוראה איכותית כבסיס למדיניות של פיתוח כוח אדם . עם המאפיינים האלה נמנים מיומנויות שימוש בניהול שיח אקדמי פורה , הוראה ללמידה מעמיקה , ״הערכה - לשם -למידה״ ויכולת לניטור עצמי לשם שיפור איכות ההוראה . גיוס כוח אדם משופר : שיפור נוסף של מעמד המורים הוא המפתח לגיוס כוח אדם משופר וניתן להשיגו על ידי אטרקטיבי ומבחני רישוי שיסייעו בסינון המועמדים הבלתי מתאימים ויעבירו מסר לציבור , שנדרשים כישורים מיוחדים ולא ברורים מאליהם למקצוע ההוראה . גם שיפור תנאי עבודתם של המורים , שיפור אפשרויות הקידום , מימון הלימודים בתקופת ההכשרה ומלגות קיום יהיו תרומה משמעותית להשגת מטרה זו . השארת כוח אדם איכותי במערכת : גורמים בולטים שעשויים לתרום הם שכר , סולמות קידום מקצועי , פיתוח מקצועי , תמיכה בהפחתת בעיות משמעת , ליווי מקצועי ומשוב , הוראה בכיתות קטנות , מתן זמן במסגרת העבודה לתכנון העבודה . במקביל יש לתת את הדעת לאיתור מורים שאינם מתאימים ולהוצאתם מהמערכת . פיתוח מקצועי באמצעות משוב עמיתים ולמידה הדדית : כלים הבאים בחשבון בהקשר זה הם : תצפית עמיתים ומשוב הדדי , שימוש בווידאו , צפייה וניתוח לאחר השיעור ( נדרשת הכשרה מיוחדת לשימוש נכון בכלים אלה ) , תכנון משותף של שיעורים תוך הסתייעות בידע המקצועי המיוחד לכל מורה וגיבוש ידע מצרפי של כלל המורים . פיתוח מקצועי במהלך עבודת המורה : רצוי שתכנית הפיתוח תהיה : 1 ) משותפת לכל צוות המורים בבית הספר בעת ועונה אחת ( למעט בנושאים פדגוגיים ספציפיים למקצוע מסוים או לשכבת גיל מסוימת ) 2 ) אינטנסיבית _ על ההכשרה להיות אינטנסיביות כלומר כזאת הדורשת מהמשתתפים השקעה רציפה של זמן ומאמץ למשך זמן ארוך 3 ) רלוונטית _ על ההכשרה להיות רלוונטית לפרקטיקה היום -יומית של המורה ולהתמקד בהוראה ובלימוד תכנים אקדמיים ספציפיים 4 ) כוללת מחויבות לטווח ארוך של המורים ליישום הנלמד 5 ) כזאת המשלבת את תוצרי ההכשרה בעבודה השוטפת של המורה 6 ) משולבת ומתואמת עם תכניות הפיתוח האחרות של בית הספר , ואם אפשר אף חלק ממערך מקיף של רפורמה בית - ספרית ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי . 29 ראו באתר משרד החינוך הרפורמות ׳עוז לתמורה׳ ו ' אופק חדש ' לקידום המורה ומקצוע ההוראה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר