4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:109

אחדים מן המרכיבים האלה מופיעים בחוק הישראלי בניסוח דומה _ " לפתח יחס של כבוד לשמירת החוק , לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת ... לפתח יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ , לנופיה , לחי ולצומח״ . טיפוח של המייחד את האוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן : טיפוח היסודות המייחדים את האוכלוסיות השונות של החברה הישראלית והבניית המשותף לכלל מרכיביה תוך הקניית ידע , שפה , תרבות , היסטוריה ומורשת המאפיינים את כלל האוכלוסייה ותוך מעורבות ותרומה לקהילה ולחברה הישראלית . רבים מן המרכיבים האלה מופיעים בחוק הישראלי בניסוח דומה _ ״להכיר את השפה , התרבות , ההיסטוריה , המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסייה הערבית ושל קבוצות אוכלוסייה אחרות במדינת ישראל , ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל ... רצון לעזרה הדדית , תרומה לקהילה , התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל״ . המרכיב של הבניית המשותף לכלל האוכלוסייה חסר בנוסח החוק . לאור האמור אנו ממליצים כי : יתווספו למטרות החינוך הקיימות או ינוסחו מחדש מטרות שישקפו את התמורות שחלו בעשורים האחרונים . המטרות המעודכנות של מערכת החינוך יועברו לתהליך חקיקה שבסופו יחליפו ויעדכנו את המטרות העכשוויות או יוסיפו עליהן _ כל זאת כתיקון לחוק חינוך חובה התשס״ח , התקף כיום . טיפוח של המייחד את האוכלוסיות השונות והבניה של המשותף להן מופיעים בחוק הישראלי בנוסח דומה לזה שנקטנו במסמך זה , אולם המרכיב של הבניית המשותף לכלל האוכלוסייה חסר בנוסח החוק . כדי לשקף את התמורות שחלו בעשורים האחרונים מוצע לשקול הוספה על מטרות החינוך הקיימות או ניסוח מחדש שלהן . כמה מדינות שהצליחו לקדם את החינוך בחרו להתמקד במספר קטן של מטרות למספר שנים . 4 . 4 . 2 איכות המורים מממצאים עולה כי גם כיום , למרות הפעלת רפורמות כמו ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ , יש עדיין שחיקה רבה של מורים , נשירה , בעיה של איכות כוח אדם בכלל , ובאוכלוסייה הערבית ובאזורי מצוקה בפרט .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר