4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:108

נחזור ונמנה את המטרות שהוגדרו כאן ונבדוק באיזו מידה ניתן להן ביטוי בחוק הישראלי והאם נדרשים שינויים בניסוחו כבסיס לשינוי בהיערכות : הקניית מיומנויות המאה - : 21 יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו להתמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולות ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב . חוק החינוך הישראלי מתייחס באופן כוללני בלבד למיומנויות המאה ה - 21 תוך אזכור כמה מהן : ״לחזק את כוח השיפוט והביקורת , לטפח סקרנות אינטלקטואלית , מחשבה עצמאית ויוזמה , ולפתח מודעות וערנות לתמורות ולחידושים״ . מרכיבים אחרים אינם מוזכרים בחוק כלל : יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב . שיפור האוריינות וההישגים : שיפור ההישגים הלימודיים וביסוס הידיעות והאוריינות של כל ילד וכל ילדה בתחומי הדעת והמדע השונים , ביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה . ניסוח המסמך כאן לקוח , כמעט מילה במילה , מנוסח החוק הישראלי : ״לבסס את ידיעותיהם של הילד והילדה בתחומי הדעת והמדע השונים , ביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה״ . חוק החינוך הישראלי מתייחס למיומנויות המאה -21 באופן כוללני בלבד . הוא מאזכר כמה מהן – חיזוק כוח השיפוט והביקורת , טיפוח סקרנות אינטלקטואלית , מחשבה עצמי ויזמה , פיתוח מודעות וערנות לתמורות ולחידושים . מרכיבים אחרים אינן נזכרים בחוק כלל . חסרים בחוק הישראלי התייחסות ספציפית לטיפוח תלמידים משכבות חברתיות-כלכליות חלשות , מתן אפשרויות ראויות למצטיינים וצמצום הפערים בהישגים על רקע הטרוגניות כלכלית וחברתית . קידום שוויון הזדמנויות : מתן הזדמנויות שוות לכל התלמידים לממש את יכולותיהם תוך התחשבות בכישוריהם , העדפותיהם ותחומי העניין שלהם . טיפוח המתקשים , מתן אפשרויות ראויות למצטיינים וצמצום הפערים בהישגים על רקע כלכלי וחברתי . אחדים מן המרכיבים האלה מופיעים בחוק הישראלי בניסוח דומה _ ״להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה , לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה ותומכת בו״ . מרכיבים אחרים חסרים ובמיוחד טיפוח המתקשים , מתן אפשרויות ראויות למצטיינים וצמצום הפערים בהישגים על רקע כלכלי וחברתי . חינוך להתנהגות חברתית נאותה : סובלנות ויחס של כבוד לזולת ולסביבה , כבוד לאחר ולשונה , תרבות דיבור , כיבוד כללי בית הספר וחוקי המדינה בכלל , טיפוח הסביבה הפיזית , החי והצומח .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר