4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:107

ביפן התמקדה הרפורמה בהתאמת מערכת החינוך להתפתחות החברתית - כלכלית , לשוק העבודה , ובעיקר לצורך במיומנויות של חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות . העקרונות המנחים למימוש הרפורמה היו : מתן מרחב פיזי ופסיכולוגי לחשיבה , אפשרות להתנסות במגוון פעילויות , מיקוד בחשיבה אינדיווידואלית והבנת העצמי . פיתוח יכולות לפתרון בעיות , הבנת עקרונות הצדק וההגינות , כיבוד זכויות האדם , יכולת לראות את נקודת מבטו של האחר , סובלנות לתרבויות שונות , בניית האינדיווידואל תוך יכולת קיום שיתופית ( . ( Government of Japan , 1986 בבריטניה פרסם משרד החינוך , בשנת , 2005 מסמך ובו כמה יעדים שהוגדרו מחדש ומטרתם לשמש בסיס לשינויים במדיניות : מתן חופש בחירה רב יותר לבתי ספר ולהורים . שיתוף ההורים בתהליכי תכנון הלימודים ועיצוב הסטנדרטים של תכניות הלימוד ופעילויות בתי הספר . הענקת סמכויות לרשויות מקומיות לקבל החלטות בתחום החינוך . סמיכת המערכת הציבורית על כוחות השוק הפרטי בחינוך ( British ministry of . ( Education , 2005 במדינות שונות הוגדרו מטרות חינוך שונות – הנה אחדות מהן : בניו זילנד הורחבו ההזדמנויות לכל הקבוצות באוכלוסייה . ביפן הותאמה מערכת החינוך להתפתחות החברתית - כלכלית ולשוק העבודה . בבריטניה הוענקה אוטונומיה לבתי הספר והורחבו סמכויות הרשויות המקומית בתחום החינוך . חוק החינוך הצרפתי מגדיר בסיס לחינוך אחיד שיבטיח שכל תלמיד ירכוש במהלך לימודיו את האמצעים , הידע והיכולות הנדרשים לעתידו המקצועי והאישי וחיוניים להצלחתו כפרט בחברה . חוק החינוך הצרפתי , שפורסם בשנת , 2006 עוסק בהגדרת בסיס לחינוך אחיד שיבטיח לכל תלמיד לרכוש במהלך לימודיו את האמצעים , הידע והיכולות הנדרשים לעתידו המקצועי והאישי וחיוניים להצלחתו כפרט בחברה . בעקרונות שנוסחו יש למעשה קווים מנחים , אך מוצע לראות בהם נקודת מוצא גמישה שאותה יש להמשיך ולפתח 1 ) לפי דרישות והתפתחויות שיחולו בעתיד 2 ) תוך התחשבות במגוון תכניות לימוד והתמחויות שיותאמו לעקרונות האחידים אך גם תוך הקפדה על התאמה ייחודית לאוכלוסיות היעד השונות . היכולות והידע המשותפים הנדרשים הוגדרו כלהלן : שליטה בשפה הצרפתית ידיעת שפה זרה מודרנית מדוברת ידע בסיסי במתמטיקה רקע תרבותי הומניסטי הכרת טכנולוגיית המידע ויכולות שימוש בה כישורים אזרחיים וחברתיים יכולות אישיות שיאפשרו התמודדות מוצלחת עם משימות עתידיות מגוונות תוך הפעלת שיקול דעת עצמאי , ביקורתיות , יזמה וחדשנות ( . ( De Robien , 2006

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר