4.3 חינוך לחברה של תרבות

עמוד:105

לנקוט אסטרטגיה של למידת בתי ספר מניסיונם והצלחתם של בתי ספר אחרים לאחר בדיקת התאמה אפשרית למוסד האחר . 4 . 3 . 2 תמורות והשלכותיהן על האקלים החברתי בבית הספר בעיות המשמעת ותופעות של אלימות והפרעות התנהגות של נוער , שהן חלק מבעיה חברתית כללית ואקוטית , באות לידי ביטוי גם במסגרת בתי הספר . מחקרים מלמדים על כך שעשרות אחוזים מהתלמידים מדווחים כי חוו אלימות ונחשפו לתופעות של השחתת רכוש , וכי הם מתקשים ללמוד עקב הפרעות בשיעורים , מרגישים שבית הספר אינו מקום בטוח מבחינתם וחוששים מתופעות של אלימות כלפיהם מצד ילדים אחרים . המלצות – עיצוב התנהגות חברתית נאותה האתגר כפתרון : תלמיד המתעניין בשיעורים , המאמין ביכולותיו , העובד בסביבה המאתגרת אותו , מתאימה לעולמו ומעשירה אותו הוא תלמיד שבדרך כלל מגלה התנהגות חברתית נאותה . מכאן שאימוץ ההמלצות שהובאו בסעיפים הקודמים _ שילוב אסטרטגיות של ' למידה מעמיקה ' והערכה - לשם - למידה , הסתייעות בטכנולוגיות עדכניות , סיוע מיוחד לתלמידים נזקקים ועוד כיוצא באלה _ הוא הפתרון הטבעי להפחתת בעיות משמעת ואלימות . כולם שותפים : אקלים בית - ספרי המתאפיין בתחושת שייכות וקהילתיות מייצר סביבה פחות אלימה . אווירה של אמון ושיתוף בין התלמידים לצוות המורים וכן שיתוף הורים בנעשה בבית הספר , במיוחד בכל הקשור לבנם או לבתם , תורמים אף הם . כלים ספציפיים שמוצע לשקול שימוש בהם : נוכחות הורים בחצר בית הספר , דו - שיח בין תלמידים ומורים בנוגע לבעיות המתעוררות בבית הספר ופתרונן , מתן סמכויות למועצת התלמידים , שילוב תלמידים בפעילות בקהילה שמחוץ לבית הספר ושיתוף גורמים קהילתיים כמו תנועות נוער , מינהלים קהילתיים ובתי אבות בבתי הספר . ביטחון אישי : מוצע להמשיך ולפתח כישורי מורים להתמודדות עם תופעת האלימות , לבצע פעילות למניעת אלימות רב - מערכתית שתהיה משולבת ומתואמת בין הרשות המקומית , משרד הרווחה , הרשות למלחמה בסמים , צוות בית הספר וההורים . כן מוצע לקדם את שיקומם של תלמידים הסובלים מבעיית אלימות חריפה , לטפל בהם במסגרת בית הספר אך גם להרחיב ולהוסיף מסגרות חינוכיות לשהות לזמן קצר , וכן מוסדות לטיפול ושיקום . בעיות משמעת , תופעות של אלימות והפרעות התנהגות של בני נוער , שהן חלק מבעיה חברתית כללית קשה , משתקפות גם במסגרת בתי הספר . סביר להניח שתלמיד המתעניין בשיעורים , מאמין ביכולותיו ועובד בסביבה המאתגרת אותו ומתאימה לעולמו מגלה בדרך כלל התנהגות חברתית נאותה . אקלים בית -ספרי יוצר תחושת שייכות וקהילתיות וסביבה פחות אלימה . כלים נוספים להפחתת האלימות הם נוכחות הורים בבית הספר , מתן סמכויות למועצת התלמידים , הוספת מסגרות לשהות קצרה ומוסדות לטיפול ושיקום של ילדים אלימים במיוחד . 28 כאן ראוי להזכיר את פעילות המשרד לביטחון פנים במסגרת פרויקט ' עיר ללא אלימות ' .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר