4.2 חינוך לחברה של דעת

עמוד:102

כספית ספציפית למורים ולמנהלים העובדים בקרב אוכלוסיות מעוטות - אמצעים , בעיקר באוכלוסייה הערבית ובאוכלוסייה היהודית המרוכזת באזורי מצוקה ( ראו פירוט בסעיף הבא ) . סיוע מיוחד לבתי ספר שבהם יש אוכלוסיות מעורבות מבחינה כלכלית - חברתית ולתלמידים משכבה חברתית - כלכלית נמוכה , בכלל זה הנחיה אישית , ציפיות גבוהות ומשוב תכוף , שעות השלמה , ותכנית שיקום ספציפית לתלמיד . הדרכה שמעודדת ומנחה הורים ממעמד כלכלי - חברתי נמוך יכולה לסייע להם לכוון משאבים של בית הספר ושל המורים לקידום ילדיהם . הורים אלו מפיקים הרבה מהכוונה והכשרה מיוחדות , המאפשרות להם לסייע למורים באופן יעיל בקידום הילדים . יש לפעול לגיבוש דרכים לשיתוף האוכלוסייה הנזקקת בקביעת הצרכים ובקבלת ההחלטות הנוגעות לה . עידוד מורים ללמד תלמידים ממשפחות מרקע חברתי - כלכלי נמוך : מערכת החינוך עשויה לצמצם , בתנאים מסוימים , את אי - השוויון הנובע ממשתני רקע משפחתי , אם תזהה מורים יעילים ותצליח להפנות אותם לריכוזי אוכלוסייה ובתי ספר המשרתים אוכלוסייה מעוטת - אמצעים ( הפניה שתותנה בין השאר במשך הזמן שבו ישרתו המורים את האוכלוסייה מעוטת - האמצעים , ובתוספת לשכרם ) . אסטרטגיה שעשויה להועיל בהקשר זה היא השקעת זמן של מורים המשרתים אוכלוסיות אלו על ידי שעות השלמה ושעות פרטניות בקבוצות קטנות ( אסטרטגיה כזאת מופעלת כיום במסגרת ' אופק חדש ' ) . התמקדות בגיל הרך : ממצאי מחקרים מראים כי התערבויות המתמקדות בילדים בני המעמד הנמוך עם הגיעם לבית הספר עדיפות על אלה שנעשות בקרב הילדים הבוגרים יותר . עדיף לעסוק יותר במניעה ופחות בשיקום . כמו כן חשוב להביא לכך שיושג רצף פעולות בין מערכת החינוך בגיל הרך , לבין זו של בית הספר היסודי ומערכות ההמשך . שיתוף הורים : הכנת תכנית מיוחדת לשיתוף פעולה עם הורים לילדים משכבות מצוקה . מכיוון שיש הורים ממיצב חברתי - כלכלי נמוך שאינם אמונים על צריכת המשאבים שהורים מהמעמד הבינוני - גבוה מקבלים ( תשומת לב לילדם , התייחסות מיוחדת למשוב של ההורים על פעולותיו וכיוצא באלה ) , מוצע לכוון את ההורים בני המעמד הנמוך ולהכשירם לפיקוח על תהליך הלימוד : כיצד להעריך את פעולותיו של המורה ? כיצד ניתן לתקן הערכה לא נכונה שלו או תגובות שלו לילדיהם ? כיצד ניתן להשפיע עליו לספק יותר תשומת לב ומשאבים אחרים לקידומם של ילדיהם ? וכדומה . כן מוצע לגבש יחד עם ההורים ציפיות משותפות להם ולבית הספר בנוגע להצלחת ילדיהם , תוך שיתופם בדיווח למורים על הכנת שיעורי הבית , היעדרויות ובעיות התנהגות . שיתוף בקבלת החלטות : גיבוש דרכים לשיתוף האוכלוסייה הנזקקת בקביעת הצרכים ובקבלת ההחלטות הנוגעות לה . הכוונה היא להעצמה של מנהיגות מקומית , לשיתוף בתכניות שינוי , באיתור צרכים ובהפקת לקחים על ידי כל המערכות המקומיות הנוגעות בדבר , לרבות הרשות המקומית , נציגים מקומיים של משרדי הממשלה , עמותות וכמובן מנהלי בתי ספר , מורים והורים . 27 יש לתת את הדעת לפעולות שנעשו במשרד החינוך להרחבת חוק חינוך חובה לבני , 4 - 3 לפי המלצות ועדת טרכטנברג .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר