4.2 חינוך לחברה של דעת

עמוד:100

4 . 2 חינוך לחברה של דעת 4 . 2 . 1 מיומנויות ואוריינות בעיה מרכזית היא אי - מימוש הציפייה שבעקבות התמורות שנבעו ממהפכת טכנולוגיית המידע ומהשינויים המשמעותיים שחלו בשוק העבודה , בית הספר יקנה לתלמידיו את שנדרש כיום מבוגריו _ מיומנויות המאה ה - : 21 יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולת ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב . בעיה נוספת היא שלפי פרמטרים שונים כגון אחוז הזכאים לבגרות ועמידה בדרישות הסף של האוניברסיטאות , הישגיהם הלימודיים של תלמידי ישראל עדיין נמוכים . יתר על כן , השונות בהישגי התלמידים בארץ היא מהגבוהות בעולם . לאחוז ניכר מן הילדים _ רבים מהם משתייכים לאוכלוסייה הערבית או לאוכלוסייה היהודית באזורי מצוקה _ יש הישגים לימודיים נמוכים . בנוסף לכך קיים חשש מהדגשת יתר של מבחנים סטנדרטיים כגון המיצ״ב ( הישראלי ) או PISA ( הבינלאומי ) . מבחנים אלו חשובים ומסייעים להערכת מה שהושג ולהפקת לקחים , אולם הלחץ להגיע להישגים עלול לגרום לשימוש יתר במדדים ודרכי הערכה . ואכן , ממצאים מעידים על תופעות לא רצויות שעלולות להתלוות למבחנים אלו עקב שימוש שאינו מיטבי . כך למשל יש פגיעה באוריינות ובידע במקצועות ובתחומים שהישגי התלמידים בהם אינם נמדדים כלל וכן במקצועות שבהם יש מדידה אך התלמידים נבחנים בהם רק על חלק מן החומר הנלמד . בפיתוח היכולת האוריינית מומלצת למידה מעמיקה שתתרום ליכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים . המלצות – בתחומי פיתוח היכולות האורייניות פיתוח למידה מעמיקה , יכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים פיתוח מטא -קוגניציה הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי _ שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים ( ראו בס ֵ יפה של סעיף 3 . 2 . 1 דלעיל כמה פעולות מעשיות , שהציעה ועדת המומחים האמריקאית ( NRC , 2012 ) ויש בהן כדי לקדם הוראה מסוג זה ) . המשך והאצה של המאמץ להטמעת טכנולוגיות חדשות תומכות - למידה : שימוש בטכנולוגיות חדישות חיוני לצמצום הפער בין הסביבה שבה חי הילד לבין סביבת הלימוד בבית הספר , וחשיבותו רבה בהיותו אחת המיומנויות הנדרשות מן התלמיד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר