4.1 הקדמה

עמוד:99

. 4 המלצות פרק זה יעסוק 4-ב . 2 חינוך לחברה של דעת 4 . 3 חינוך לחברה של תרבות 4 . 4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות 4 . 1 הקדמה התמורות שחלו כתוצאה ממהפכת המידע , מהשינויים בתפיסות , באידאולוגיות , דרכי החשיבה וההתנהגות הן משמעותיות ביותר בהיקפן ובהשלכותיהן על מערכת החינוך . עם זאת , ההתאמות שבוצעו במערכת החינוך בארץ לתמורות האלה אינן עונות עדיין על הנדרש ( חן , ; 2004 מטח , ; 2010 סולומון , . ( 2012 כך שהמהפכה העיקרית עדיין לפנינו . בפרקים הקודמים נוסחו חמש מטרות שעל סמך ממצאים אמפיריים , יש צורך דחוף להעמידן בראש סדר העדיפויות ולשנות את אופן ההיערכות להשגתן . בפרק הנוכחי נעסוק בהמלצות לקידום מימושן של המטרות הללו . חלק מן ההמלצות נובע ישירות מהממצאים שנסקרו , וחלקן משקף רעיונות שהעלו חברי הוועדה על סמך עיון בממצאים . יש לציין כי בעת ניסוח ההמלצות הובאו בחשבון , במידת האפשר , המגמה להתמקד בממצאים שנתבררו כמשמעותיים , נשענים על ידע מבוסס ואיתן וחד - משמעיים בכיווניהם . כן הובאו בחשבון הסקירות והדיווחים על פעולות משרד החינוך המבוצעות כבר עתה ( כמפורט בנספחים לדוח זה ) . ההמלצות שלהלן נוגעות לשלושה תחומים : חינוך לחברה של דעת חינוך לחברה של תרבות תמיכה מערכתית בהשגת המטרות בפרקים הקודמים נוסחו חמש מטרות שיש להעמיד בראש סדר העדיפויות בחינוך – הקניית מיומנויות המאה ה - , 21 שיפור ההישגים והאוריינות , קידום שוויון ההזדמנויות , חינוך להתנהגות חברתית נאותה , טיפוח המייחד כל אחת מהאוכלוסיות בישראל והבניית המשותף להן . הפרק הבא יעסוק בהמלצות לקידום המטרות האלה . האתגר המרכזי של המערכת הוא להבטיח שבעקבות התמורות שנבעו ממהפכת טכנולוגיית המידע , בית הספר יקנה לתלמידיו את מיומנויות המאה ה - . 21 26 ראו גם נספח 1 תרשים 3 ״שינויים עיקריים שיחולו עם יישום ההמלצות בתפקידי התלמיד , המורה , בית הספר , משרד החינוך״ .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר