3.9 משרד החינוך ותרומתו להשגת המטרות

עמוד:96

ב - 2012 פורסם דוח מקרה על בית הספר ' מבואות הנגב ' . על פי הדוח בית הספר הוא דוגמה מוצלחת במיוחד לבית ספר ציבורי בישראל שהצליח לפתח סביבת למידה ייחודית המקדמת את מיומנויות הלמידה של המאה - . 21 המשימות והפרויקטים פועלים לחיזוק המודעות וההבנה המטא - קוגניטיבית של התלמידים . נמצא שהתלמידים אוהבים לבוא לבית הספר , מעריכים את מוריהם ומעורבים בנושאים הנלמדים ( . ( Tubin , 2012 מקרה זה הוא דוגמה לשינוי בתפקיד המורה , ממקור ידע לשותף בידע , דוגמה לתכנית אוטונומית של בית הספר , לשינוי בתפקיד התלמיד , הפועל באופן אקטיבי ועצמאי , ודוגמה ללימוד ממוקד בפרויקטים הדורשים חשיבה מורכבת וגורר בעקבותיו הערכה של התלמידים למוריהם ( שיקום הסמכות המקצועית של המורים ) ומעורבות שלהם בנושאים הנלמדים . הדיווח מדגיש גם את השילוב של תלמידים מאוכלוסיות שונות , בכלל זה מעיירות הפיתוח , עובדה שיש בה כדי לצמצם את אי - השוויון בהזדמנויות בין תלמידים מבוססים לכאלה שבאים מרקע כלכלי - חברתי נמוך ( צוקרמן , . ( 2012 רמות חפר _ בית חינוך ניסויי קהילתי : בית הספר משמש מרכז להפצת מודל הלמידה המיוחד שלו , ״דיאלוג יצירתי״ . דיאלוג בין אדם לידע , בין אדם לאדם , דיאלוג ערכי ומוסרי , דיאלוג בין אדם למקום , דיאלוג עם השורשים היהודיים והישראליים ודיאלוג עם איכות החיים והסביבה . המודל הוא פרי פיתוח משותף של מורים , הורים ותלמידים . יש בו שלושה מרכיבים עיקריים : עיבוד הידע בעבודת - חקר קבוצתית , הצגת הידע בדרכים יצירתיות והצגה בפני קהלים שונים . חלק מהעבודה מתבצע בקבוצות קטנות , שפועלות בכוחות עצמן , על פי כללים אקדמיים . בתהליך העבודה רוכשים התלמידים מגוון מיומנויות שיישומן חוצה את גבולות הדעת המסורתיים _ טיפוח עצמאות מחשבתית , חשיבה גמישה , הסתגלות לשינויים פנימיים וחיצוניים , יצירתיות , מיומנות עבודה בצוות , ניסוח עמדות , הצגתן והגנה עליהן . מטרת המודל היא להכשיר את התלמידים להצלחה במאה ה - . 21 במקצועות שנקבעו , באישור משרד החינוך , התלמידים נבחנים על עבודה ותוצר במקום בבחינה כתובה רגילה . על פי מחקרי הערכה שבוצעו באוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , יש לניסוי השפעה ניכרת על המוטיבציה של המורים והתלמידים כאחד . המורה הופך ממקור הידע למנחה ומנווט , ועליו להיות בעל יכולת לסייע בתחומים שונים ומגוונים . הנקודה המרכזית בדוגמה זו היא שתכנית הלימודים לא השתנתה אלא נוספו לה דרכי למידה והערכה חדשות , המקנות מיומנויות נוספות ( צוקרמן , . ( 2012 בישראל מופעלות יוזמות חשובות נוספות במסגרת בתי ספר ניסוייים מקומיים . זה חלק ממודל שמפעיל גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , והוא משלב מאמצים ברמה הארצית והמקומית . ניסויים שנחלו הצלחה בארץ מבוססים על תכנית אוטונומית לבית הספר , שינוי בתפקיד התלמיד , הפועל באופן אקטיבי ועצמאי , שינוי בתפקיד המורה ושימוש בדרכי חשיבה מורכבות . יחסית למודלים האחרים , של רפורמות ברמה ממלכתית ושל שינויים שנערכו ביזמת המגזר השלישי ( הפרטה ) , לשינויים ברמה מקומית שתוארו לעיל _ שינויים שפותחו במסגרת אקדמית או ביזמה של מנהיגות אישית _ יש הצלחה רבה יחסית בהפצת השינוי ושמירתו לאורך זמן , אך השפעתם על המערכת בכללותה מזערית ( חן , . ( 2004

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר