3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:87

מהאמור לעיל אין ספק שחלק ניכר מהמורים אכן מעוניין בפיתוח מקצועי בדרך של הכשרה מקצועית שוטפת במהלך הקריירה . השאלה היא אם וכיצד ניתן להביא לכך שההכשרה תהיה אפקטיבית , תשפיע על איכות ההוראה של העובד שהשתתף בה ותשפיע כתוצאה מכך גם על הישגי תלמידיו . להלן ממצאים מרכזיים הנוגעים לסוגיה זאת : פיתוח מקצועי משותף למורים מאותו בית ספר עשוי לתרום לכך שהשינוי המבוקש יחלחל לתרבות הבית - ספרית . הכשרה לקבוצות גדולות של מורים מאותו בית ספר : בנושאים פדגוגיים כלליים ( שאינם ספציפיים למקצוע מסוים או לשכבת גיל מסוימת ) יש להכשרה משותפת של כל צוות המורים בבית הספר בעת ועונה אחת יתרון על פני הכשרת חלק מהמורים בכל פעם , במועדים שונים . הכשרה משותפת מביאה לכך שהשינוי שאליו היא מכוונת יחלחל לתרבות הבית - ספרית , והסיכוי ששינוי כזה יבוא לידי ביטוי באופן ההוראה וכתוצאה מכך בשיפור הישגיהם של התלמידים גדול יותר מאשר במתכונת של הכשרות נפרדות לאורך זמן ( . ( Stephanie , 2009 ; Darling - Hammond et al ,. 2009 משך ההכשרה והיקפה : כדי שההכשרה תועיל למורים עליה להיות אינטנסיבית , כלומר ממושכת ודורשת מהמשתתפים השקעה רציפה של זמן ומאמץ ( . ( Stephanie , 2009 נמצא קשר חיובי בין פיתוח מקצועי אינטנסיבי ומתמשך לבין הישגי התלמידים ( : ( Darling - Hammond et al ,. 2009 אצל מורי מתמטיקה שעברו פיתוח מקצועי בהיקף של 30 עד 100 שעות שנמשך בין 6 ל - 12 חודשים נרשם שיפור משמעותי בהישגי התלמידים – ציוניהם היו בממוצע גבוהים ( עד כדי % 21 ) מאלה של תלמידים שמוריהם עברו פיתוח מקצועי קצר יותר או בהיקף שעות מצומצם יותר ( , Hill . ( Rowan & Loewenberg Ball , 2005 רלוונטיות של ההכשרה לפרקטיקה היום - יומית של המורים ( : ( Stephanie , 2009 פיתוח מקצועי אפקטיבי , קשור לפרקטיקה , מתמקד בהוראה ובלימוד תכנים אקדמיים ספציפיים ( . ( Darling - Hammond et al ,. 2009 על הכשרה אפקטיבית של מורים להתמקד בתכנים מעשיים שניתנים ליישום , הכוללת מחויבות לטווח ארוך של המורים ליישום הנלמד ( . ( Hightower et al ,. 2011 עמדתם של מורים היא שיש תועלת רבה בהכשרה ממוקדת בתוכני ההוראה הרלוונטיים לתכנית הלימודים . לעומת זאת הם אינם רואים תועלת רבה בהכשרה הניתנת להם בנושאים אחרים ( -Darling . ( Hammond et al ,. 2009 שילוב תוצרי ההכשרה בעבודה השוטפת של המורה : ליווי של ההכשרה בשיתוף פעולה של מורים עמיתים לצורך שילוב תוכני ההכשרה בעבודה השוטפת תוך שימוש בכלים כגון תכנון משותף של שיעורים , קבלת החלטות על תפעול בית הספר ותכניות הלימודים ( , ( Stephanie , 2009 תמיכה בלמידה הדדית של מורים אלה מאלה . אסטרטגיות בעלות פוטנציאל בהקשר זה הן למשל צפייה הדדית , קבלת היזון חוזר , שימוש בווידיאו - טייפ ( . ( Darling - Hammond et al ,. 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר