3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:84

במבחני רישוי ( נבון ושביט , . ( 2012 בסקירות עדכניות נתבררו בכל זאת קשרים בודדים כבעלי משמעות , והבולטים שבהם הם קשר חיובי בין מין המורה לבין הישגי התלמידים : מורות מצליחות יותר ממורים בשיפור הישגים נמדדים של תלמידיהן ( נבון ושביט , . ( 2012 במקצוע המתמטיקה , שלא כמו במקצועות אחרים , נמצאו קשרים בין הישגי התלמיד לבין תואר המורה , הסמכתו , ציוניו עם כניסתו לקולג׳ וההכשרה שקיבל בהוראת מתמטיקה כללית . השפעת גורמים אלו היתה רבה יותר בבתי ספר על - יסודיים ( . ( Hightower et al ,. 2011 החוקרים אף הצביעו על קשר בין שליטת מורים למתמטיקה בידע לבין הישגי תלמידיהם ( . ( Darling - Hammond , Wei , Andree , Richardson , Orphanos , 2009 יש הסוברים שגם אם לא נמצא כי השכלה ומבחני יכולת קוגניטיביים מיטיבים לנבא יעילות של מורים , הצבת רף גבוה עשויה לשפר את הדימוי של מקצוע ההוראה ובכך למשוך לעולם ההוראה אנשים בעלי יכולות כלליות גבוהות יותר ואף לאפשר סינון של מועמדים תוך תצפית בעת העבודה ( נבון ושביט , . ( 2012 כאן ראוי לציין שמשרד החינוך מקדם בשנים האחרונות מגוון מיזמים ל״הכשרה חלופית״ כגון תכנית חותם או התכנית להכשרת מהנדסים להוראת מתמטיקה . תכניות אלה אמורות לקדם את השינויים שהוצגו לעיל ויש לעקוב אחר מידת הצלחתן בהשגת המטרות . יש בסיס אמפירי חלקי בלבד למובהקות הקשרים בין הישגי התלמידים ובין מאפיינים מינהליים של המורה כגון הכשרתו , הידע והמיומנויות שלו . יש סברה שגם אם לא נמצא כי השכלה ומבחני יכולת קוגניטיבית מיטיבים לנבא יעילות מורים , הרי עצם הצבתו של רף-יכולות גבוה תשפר את הדימוי של מקצוע ההוראה וכך תמשוך אליו אנשים בעלי יכולות גבוהות . רוב החוקרים סבורים שהגורם המשפיע ביותר על הישגי התלמידים הוא פרקטיקות ההוראה . פרקטיקות ההוראה : המאפיינים של פרקטיקות ההוראה הם המשפיעים על דפוסי הלמידה של התלמיד יותר מכל גורם אחר ( . ( Hightower et al ,. 2011 הטי ( Hattie , 2009 ) מציין בעיקר את הפרטיקות דלקמן : תפיסת המורה את תפקיד התלמיד _ רכישת כלים ללימוד עצמי : מממצאי מחקרים עולה כי ההשפעה המשמעותית ביותר על לימודיו של התלמיד ניכרת כאשר המורה בודק אם פעולותיו כמורה אפקטיביות _ ומתקן אותן בהתאם . זאת ועוד : המורה צריך לאפשר לתלמיד להרחיב את מעמדו ה״קלסי״ , מעמד של תלמיד המסתפק בקבלת ידע מהמורה , ולאמץ לעצמו גם תפקידים הוראתיים כמו ניטור עצמי , הערכה עצמית ולימוד עצמי . כך יאפשר המורה לתלמיד לרכוש כלים של לימוד בכוחותיו שלו . הוראה לשם הבנה _ הצלחה בהוראה - לשם - הבנה היא במידה רבה פונקציה של לימוד החומר באופן הנתפס על ידי התלמיד כברור . היזון חוזר דו - כיווני , מהמורה לתלמיד ולהפך , מאפשר לוודא את הבנת החומר והשגת המטרות הלימודיות . מעקב אחר הצלחת הלמידה והפקת לקחים _ מורה חייב לדעת לזהות למידה נכונה או שגויה , לדעת להעריך את הצלחת הלמידה ולהחליט אם ומתי לעבור לאסטרטגיה חלופית . מיומנויות ויכולות אישיות _ נוכחות מרשימה של המורה , שליטה באקלים הכיתתי , יכולת לאתגר את התלמידים , יכולת לדון באופן מעמיק בסוגיות , יכולת אלתור , מיומנות באינטגרציה של חומר ויכולת הפשטה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר