3.6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן

עמוד:79

וכיצד אפשר להשפיע על זהותם הפלורליסטית של העובדים בשירות לקידום נוער של משרד החינוך . מהממצאים עולה שניתן להשפיע על עמדות העובדים כלפי פלורליזם באמצעות : 1 ) הפעלת תכניות לקבוצות נפרדות ייחודיות בתוך מגוון קבוצות התרבות של בני הנוער מקבלי השירות , תוך הכרה בלגיטימיות של כל קבוצה לשמור על אורח חייה הייחודי ותוך דיאלוג מתמשך בין קבוצות התרבות השונות 2 ) קיום דיאלוג בין העובדים מהתרבויות השונות . הגורמים שהיטיבו לנבא את הצלחת התכנית היו קשר בין ותק בעבודה בשירות לבין הזהות הפלורליסטית של העובד וכן קשר חיובי בין דרגת החשיפה של העובד לעמיתים מתרבויות שונות לבין פילוסופיית קליטה פלורליסטית : הסתבר כי ככל שהעובד היה ותיק יותר וככל שחשיפתו לעמיתים מתרבויות שונות היתה רבה יותר , כך היתה זהותו הפלורליסטית חזקה יותר ( שמש , . ( 2005 מחקר אחר מצביע על כך שאחת האפשרויות להטמעת ערכים , לרבות כאלה הקשורים לפלורליזם ומקדמים אותו _ שוויון , עזרה לזולת וכיוצא באלה _ היא שילוב החינוך לערכים במהלך ההוראה של המקצועות השונים ( אדרי ומובשוביץ - הדר , . ( 2012 המחקר מבוסס על מחקרים קודמים שנערכו בחו״ל ( . ( Gutstein & Peterson , 2006 ; Osler , 2007 שיטת ההוראה המוצעת לצורך הטמעת ערכים מתבססת בין השאר על : 1 ) הסבר שמטרתו להעניק לתלמיד מודעות לערך 2 ) דיון ערכי בכיתה במטרה לעורר בתלמיד תהליך של חשיבה , ניתוח והסקת מסקנות בנוגע לערך . מחקר פעולה איכותני שהתבסס על כלי זה כלל סדרת פעולות התערבות להנחלת ערכים , פעולות שנעשו בידי שנים - עשר מורים למתמטיקה במשך שנה . הערכים שולבו בדיונים כמושג מתמטי בהקשר ערכי , למשל המונח המתמטי ' מכנה משותף' ומשמעותו בהקשר חברתי : מכנה משותף לתלמידים יהודים וערבים . היו גם הצבות של בעיות מתמטיות בהקשר ערכי , למשל בעניין ערך העזרה לזולת : ״דן סייע לערן להשלים חומר בהיקף של ... בהספק של פתרונות נכונים ... שרטט גרפים המתארים את מספר הפתרונות הנכונים שהעביר דן לערן בכל יום ... ״ . בנוסף לכך שולבו במשימה הלימודית שאלות הבהרה כגון ״תאר מקרה שבו סייעת לחבר להשלים חומר״ . מתוצאות המחקר עולה כי ניתן לשלב בהוראת המתמטיקה חינוך לערכים אישיים וחברתיים מבלי לפגוע בהישגי התלמידים . שילוב כגון זה שתואר כאן מחייב הכנת חומרי הוראה מתאימים והכשרת מורים לפני הסמכתם ואחריה ( אדרי ומובשוביץ - הדר , . ( 2012 יש דוגמאות לכך שניתן לשלב בהוראה חינוך לערכים אישיים וחברתיים מבלי לפגוע בהישגי התלמידים . לאחרונה ניסה מכון ון ליר לגבש מודל של ליבה משותפת למערכת החינוך בארץ . מודל זה מתבסס על פרויקט ניסוי שערך המכון במשך כארבע שנים . לאחר עבודת הכנה גויסו ארבעה צוותים מגזריים , בכל אחד שישה אנשי חינוך . עם חברי הצוותים נמנו נשים וגברים , והם באו ממגזרים שונים במערכת החינוך : ממלכתי , ממלכתי - דתי , ממלכתי - ערבי ועצמאי - חרדי . כל חבר ביטא את ערכי המגזר שאליו השתייך . תהליך העבודה התמקד בעיקר בליבה הערכית והתאפיין במגוון שיטות כמו דיונים , חשיבה , שימוש בשיטות ניתוח איכותני של חומר כתוב , קבוצות מיקוד . במהלך ביצוע הפרויקט התגלו ערכים משותפים לכלל המגזרים _ שוויון ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר