3.6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן

עמוד:78

לסיכום : המקורות שנסקרו מציגים גישות תאורטיות שונות לגישור בין מצב של ריבוי תרבויות שיש ביניהן מחלוקות ביניהן לבין מצב שבו החברה פלורליסטית , רב-תרבותית , מטפחת את המשותף והשונה תוך כיבוד הדדי . הגישות חלוקות אמנם לגבי האסטרטגיה הכללית _ גישה פרטיקולרית כבסיס לרב - תרבותיות בעתיד או טיפוח מלכתחילה של חברה רב - תרבותית . עם זאת ברמה הטקטית מוצעים כלים פדגוגיים שונים , המתבססים על מחקר ראשוני וחלקי ומכוונים כולם לאותם יעדים : הכרת התרבות האחרת , הידברות וכבוד הדדי . בין הכלים האלה ניתן למנות : לימוד משותף על תרבויות רוב ומיעוט , תרגום הידע לחוויות , עמדות ותחושות אישיות , שימוש בדוגמאות , נתונים ומידע ממגוון תרבויות בתחום התוכן הנלמד , הבנת מושגים ונושאים מנקודות מבט שונות , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , בנייה מחדש של התרבות הבית - ספרית תוך התייחסות שוויונית והעצמה תרבותית , הקפדה על הימנעות מייצוגיות יתר של קבוצות מיעוט בחינוך המיוחד , הימנעות מהנטייה השכיחה להצדיק ציפיות נמוכות ולגבש תכניות לימוד ברמה נמוכה כשמדובר בתלמידים המשתייכים לקבוצות דלות - אמצעים , יצירת אקלים בית - ספרי המעודד העצמה וצדק חברתי . בחברה הישראלית קיימים מתחים בין המקומי לאוניברסלי , בין יהדות לדמוקרטיה , בין פלורליזם לבסיס ערכי משותף , בין תפקוד כחלק מהחברה לתפקוד כאינדיווידואל , ועוד . 3 . 6 . 2 האתגר המיוחד בפלורליזם בישראל הגיוון התרבותי והאתני המאפיין את ישראל ועמו המבנה המוסדי של חלוקת מסגרות החינוך לפי סוגי האוכלוסייה תוך הפרדה בין תלמידים חרדיים לבין דתיים וחילונים ובין יהודים לערבים _ מציבים מכשולים המקשים על מימוש השאיפה לקד ֵ ם חינוך רב - תרבותי ולקבוע ערכים שמערכת חינוך פלורליסטית צריכה לשאוף אליהם . כאמור לעיל ( ר׳ סעיף 2 . 4 ) פרסמה הוועדה לנושא ארגון לימודים מחדש מודעה בעיתונות ובה ביקשה מאזרחים , במיוחד מאנשי חינוך , להביע עמדה בשאלת הערכים שמערכת החינוך הישראלית צריכה להנחיל לתלמידיה ושלאורם היא צריכה לפעול . מניתוח ניירות העמדה שהתקבלו עולה ריבוי המטרות שמציבים הכותבים השונים , והרב - גוניות הזאת מעידה על מתחים שניתן לזהות בחברה הישראלית הרב - תרבותית : בין המקומי לאוניברסלי , בין יהדות לדמוקרטיה , בין פלורליזם לבסיס ערכי משותף , בין תפקוד כחלק מהחברה לבין תפקוד כאינדיווידואל וכו׳ ( לפסטיין , סוביינסקי וקנלר , . ( 2012 למרות ריבוי המטרות והערכים והאתגר המיוחד הנגזר ממנו נרשמו בארץ כמה וכמה הצלחות בנושא הגיבוש של חברה פלורליסטית . במחקר שנערך בישראל נבחנה למשל השאלה אם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר