3.6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן

עמוד:82

בעיה נוספת בגישה הריכוזית מתגלה ברמה התפעולית . התברר שאחת ההשפעות של הימנעות ממתן אוטונומיה בהיקף הנדרש לבתי הספר היתה דחייה של קבלת החלטות יום - יומית בבתי הספר , מפני שלדרגים שחשו בצורך לגבש החלטות חדשות בנושאים שהם אחראים להם לא ניתנה הסמכות לגבשן , ודאי שלא ליישמן ( . ( Alexander et al ,. 2012 בניגוד לגישה הריכוזית , הנחת היסוד העומדת מאחורי הגישה הביזורית היא שמתן אוטונומיה נרחבת לבית הספר מעניקה לו יכולת להסתגל לסביבה שמשתנה לעתים תכופות , להתחדש , להתייעל , לאתר מבעוד מועד צרכים משתנים של התלמידים ולקבל החלטות בהתאם ( גזיאל , . ( 2002 אולם יש הטוענים כי האוטונומיה עלולה לגרור בזבוז , שחיתות , חלוקת משרות וטובות הנאה למקורבים וכיוצא באלה – כשלים המתרחשים ברמה המקומית . כן נטען שלרשות המקומית אין תמיד הידע והמיומנויות לתכנון מערכות חינוך , לפיתוחן ולניהולן . חסרונות הגישה הביזורית : הניסיון האמריקני בהרחבת האוטונומיה הבית - ספרית , בתקופות שונות , עורר ביקורת , וזאת משתי סיבות עיקריות : 1 ) האוטונומיה גררה לטענת מבקריה בזבוז ושחיתות וכן חלוקת משרות וטובות הנאה למקורבים . 2 ) היא לא הביאה תמיד להישגים הלימודיים המצופים . 3 ) במקרים רבים אין לרשות המקומית היכולות והמיומנויות הנדרשות לתכנון מערכות חינוך ופיתוחן ( קיובן , ; 2010 צוקרמן , . ( 2012 ממצאים בדבר שילוב גישה ביזורית וריכוזית : ממצאי מחקר - העל הבריטי שצוטט לעיל בנושא התועלת שבמדיניות הריכוזית וקביעת סטנדרטים ארציים לתכניות הלימוד הם מעורבים . מצד אחד הממצאים הנוגעים לשיפור בקריאה , מדעים וחשבון בעת יישום מדיניות כזאת מאלפים למדי . מצד שני יש עדויות על נזקים ועל כישלון בסגירת הפער בהישגים כתוצאה מלחץ על ילדים , הורים ומורים ( . ( Alexander & Armstrong , 2010 המסקנה לאור האמור היא שמתן אוטונומיה לבית הספר עדיף שייעשה באופן מבוקר ומידתי . ממצאי המחקר של ברבר ומורשד ( Barber & Mourshed , 2007 ) מעידים שכדי שאוטונומיה תהיה אפקטיבית עליה להיות : מלווה בשיפור בו - זמני באיכות ההוראה ובאיכות תכניות הלימוד כפופה לאחריותיות הכוללת ביקורת עצמית , הערכה עצמית סדירה וביקורת חיצונית . אשר לשקיפות , הנדרשת גם היא מאחריותיות , הממצאים אינם אחידים בכיוונם . נמצא כי פרסום נתוני הביצועים לציבור הרחב עלול ליצור לחץ יתר על תלמידים ומורים , ולעתים גם תופעות כמו מניעת תלמידים נחשלים מלגשת למבחנים . כדי שאוטונומיה תהיה אפקטיבית עליה להיות כפופה לאחריותיות הכוללת ביקורת עצמית וסדירה וביקורת חיצונית . לסיכום : טרם התגבש בסיס איתן של ידע בסוגיה של הענקת אוטונומיה לבתי ספר ולמענה שהיא נותנת לצורכי אוכלוסיות שונות . המידע שקיים כרגע מצביע על מסקנות ראשוניות כדלהלן :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר