3.5 התנהגות חברתית נאותה

עמוד:74

( . ( Alexander & Armstrong et al ,. 2010 ממצאים אמפיריים מעידים על כך שהיעדר בעיות התנהגות בכיתה חיוני למימוש יכולתם של תלמידים להגיע להבנה משמעותית של החומר ולהישגים לימודיים גבוהים ( . ( Hattie , 2009 בדומה לכך נמצא בישראל כי בפרויקט ׳מחשב נייד לכל מורה׳ רמת העניין בשיעורים עלתה , ובמקביל חלה ירידה תלולה בבעיות המשמעת ( פז וסלנט , . ( 2010 דיווחים נוספים מישראל מצביעים על קשר חיובי בין רמת המשמעת בבית הספר לבין הישגי התלמידים ( שביט ובלנק , ; 2010 יוסטמן ובוקובזה , . ( 2010 תחושת קהילתיות ושייכות _ בתי ספר שהצליחו ליצור תחושת שייכות וקהילתיות בקרב תלמידיהם יצרו סביבה פחות אלימה ( . ( Bryk & Driscoll , 1998 כן נמצא קשר בין תחושת הביטחון האישי של התלמיד במסגרת בית הספר ובין הישגיו ( McEvoy . &( Welker , 2000 ; Scheerens , 1990 בתי ספר שהצליחו ליצור תחושת שייכות וקהילתיות בקרב תלמידיהם יצרו סביבה פחות אלימה . שיתוף פעולה בין השלטון המקומי למערכת החינוך ביישוב , משרד הרווחה , משרד החינוך הרשות למלחמה בסמים וההורים עשוי להפחית אלימות במסגרת בית הספר . כיבוד זכויות התלמיד והישגיו _ סקבינגטון מצא שאווירה דמוקרטית המקבלת ומכבדת את הזולת ומאפשרת לתלמיד להביע את דעותיו ועמדותיו קשורה לשמירה על התנהגות נאותה ובעקיפין גם להישגים בלימודים ( . ( Skevington , 2003 ממצאי מחקר שנערך בישראל מצביעים על כך שקיימים קשרי גומלין בין מערכות אקולוגיות שונות _ בית הספר , השכונה , היישוב , הקבוצה החברתית , עולים , מיעוטים והחברה הישראלית כולה _ ועל כך ששיתוף פעולה עשוי להפחית אלימות במסגרת בית הספר ( בנבנישתי , חורי - כסאברי ואסטור , . ( 2008 עורכי המחקר מציעים לפעול להפחתת האלימות ולהגברת תחושת הביטחון של תלמידים במסגרת בית הספר באמצעות פעילויות המבוססות על שיתוף פעולה בין השלטון המקומי לבין מערכת החינוך ביישוב , משרד הרווחה , משרד החינוך , הרשות למלחמה בסמים , הורים ותלמידים . כמו כן מוצע לחזק הכשרה והתמודדות של המורים עם תופעת האלימות . יש להכין תכניות התערבות דיפרנציאליות לפי גיל , להבטיח גישה אישית אל התלמיד , להגביר נוכחות מבוגרים בחצר בית הספר , לשקול פיתוח מסגרות מיוחדות לשהות זמנית , טיפול ושיקום של תלמידים שיש להם בעיות של התנהגות אלימה במיוחד ( בנבנישתי , חורי - כסאברי ואסטור , . ( 2008 כפי שכבר הוזכר , השעות הפרטניות או אלה שניתנות לקבוצות קטנות במסגרת ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ נועדו גם הן לתת מענה להיבטים אלה . מוקדם עדיין לאמוד את ממדי הצלחתן בנושא זה , ויש להמשיך ולעקוב לצורך המשך השיפור .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר