3.4 שוויון הזדמנויות

עמוד:70

עידוד מורים ללמד תלמידים ממשפחות מרקע חברתי - כלכלי נמוך : מחקרים שונים בודקים את השפעת מאפייני ההוראה והמורה על הישגי התלמידים . מסקירת מחקרים אלו ( נבון ושביט , 2012 ) עולה כי מערכת החינוך עשויה לצמצם , בתנאים מסוימים , את אי - השוויון הנובע ממשתני רקע משפחתי , אם תזהה מורים יעילים ותצליח להפנות אותם לריכוזי אוכלוסייה ולבתי ספר המשרתים אוכלוסייה מעוטת-אמצעים ( הפניה שתותנה בין השאר במשך הזמן שבו ישרתו המורים את האוכלוסייה מעוטת - האמצעים , בכך שיעילות עבודתם תהיה דומה לזו שהם מוכיחים לגבי אוכלוסייה מבוססת , ובתוספת לשכרם ) . כן צריך להביא בחשבון בעיות מתודולוגיות שונות הכרוכות במחקרים אלה , ובמיוחד הקושי לבקרה יעילה על כלל המשתנים הרלוונטיים וגם היעדר אפשרות להוכיח השפעה סיבתית ( , Buddin & Zamarro . ( 2009 ; Hanushek , 2011 ציפיות גבוהות מתלמידים , הערכת תלמידים בתדירות מספקת , זמן רב של הנחיה אישית של המורה לתלמיד ומשוב מהיר ותכוף מקדמים במידה ניכרת ילדים ממשפחות מצוקה . לסיכום : ידע אמפירי , חלקי עדיין , מצביע על דרכים העשויות להיות יעילות להתמודדות עם בעיית אי - השוויון בהזדמנויות בחינוך : דגש על קידום ילדים בגיל הרך סיוע מיוחד לתלמידים משכבות מצוקה , לרבות הנחיה אישית , ציפיות גבוהות ומשוב תכוף שעות השלמה ושעות פרטניות במסגרת של קבוצות קטנות תכנית שיקום קריאה לנזקקים לכך דגש על שיתוף פעולה של המורים עם ההורים . על שיתוף הפעולה להביא בחשבון את הקושי ביכולתם של הורים ממעמד נמוך לגייס תשומת לב ומשאבים מהמורים לילדיהם . כן צריך שיתוף פעולה כזה להכשיר את ההורים לפיקוח על תהליך הלימוד ולמעורבות פרודוקטיבית שלהם . סיוע מיוחד לבתי ספר המשרתים אוכלוסיות במצוקה והתמקדות בעיקר בבתי ספר יסודיים סיוע כלכלי למשפחות התלמידים פעולות ליצירת סביבה בטוחה עידוד מורים ללמד תלמידים ממשפחות מרקע חברתי - כלכלי נמוך , וללמד בבתי ספר המשרתים תלמידים אלה פעולות להשגת רצף בין מערכת החינוך בגיל הרך לבין מערכות ההמשך 21 ראוי לציין שמשרד החינוך הרחיב לאחרונה את חוק חינוך חובה לבני , 4 - 3 לפי המלצות ועדת טרכטנברג .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר