3.4 שוויון הזדמנויות

עמוד:68

. ( Alexander & Armstrong , 2010 מבדיקת מאפיינים של בתי ספר המצליחים לקדם את הישגיהם של כלל התלמידים , לרבות אלה שמוצאם ממשפחות המשתייכות למעמד כלכלי - חברתי נמוך , עולה כי המאפיין העיקרי של בתי הספר הללו הוא התחייבות מראש של הורי התלמידים להסכים לבדוק את שיעורי הבית של ילדיהם , לדווח על היעדרויות ולשתף פעולה בעניין בעיות התנהגות של הילדים . מבחינה מתודולוגית ניתן להניח כי דרישות אלו של בתי הספר מביאות לכך שמלכתחילה לא מגיעים אליהם תלמידים ממשפחות רב - בעייתיות , ומכאן שהיכולת להסיק מממצאים אלו לגבי ילדים ממשפחות כאלה היא נמוכה ( . ( Duncan & Murnane , 2011 אחת הבעיות המרכזיות בחיזוק מעורבות ההורים בני המעמד הנמוך היא יכולתם הדלה , יחסית להורים ממעמד בינוני , להבטיח את ניצול משאביהם של המורים לטובת ילדיהם . מחקר של ויינינגר ולרו ( Weininger & Lareau , 2003 ) עסק בהבדלים חברתיים בין מעמדות בארצות הברית ובאופן שבו באות לידי ביטוי השפעות ההורים על ילדיהם בעת שהותם בבית הספר ובשעות הפנאי . ממצאי המחקר מצביעים על הבדלים משמעותיים בין המעמדות מבחינת האינטראקציה שלהם עם המורים . נמצא כי הורים ממעמד הביניים גילו נטייה לבחון באופן ביקורתי את הערכת המורה את ילדם , נטייה להעריך את המורה עצמו , יכולותיו והתנהגותו וכן נטייה לבקש מהמורה יותר השקעת זמן בילדם על בסיס אינדיווידואלי . כל אלה הביאו לכך שהורים ממעמד הביניים גילו יכולת להשפיע על המורים ולהביאם לכך שיסייעו לילדיהם במגמה לקדם את הישגיהם . הורים ממעמד נמוך , לעומת זאת , לא הצליחו לקבל מהמורים את המשאבים שהצליחו לקבל ההורים מהמעמד הבינוני . ההצעה של החוקרים לאור האמור היא להביא בחשבון את הממצאים האלה בעת שבונים תכניות לשיתופם של ההורים בחינוך ילדיהם . פתרון אפשרי שמציגים החוקרים הוא להציע להורים ממעמד כלכלי - חברתי נמוך הכוונה והכשרה מיוחדות . הם עשויים להפיק מהן הרבה , וכך לסייע למורים באופן יעיל בקידום ילדיהם ( . ( Weininger & Lareau , 2003 התמקדות בבתי הספר היסודיים : בתי ספר שמצליחים לחולל שינוי ולעבור ממצב של חוסר הצלחה למצב של התמודדות אפקטיבית . נמצא שבבתי ספר המשרתים אוכלוסיות דלות - אמצעים , הסיכויים לשיפור ברמת בית הספר היסודי גדולים מאשר ברמת חטיבות הביניים והחטיבות העל - יסודיות . סיבה אפשרית לכך היא קושי בהשגת הסכמתם של התלמידים הבוגרים יותר להשתתף בתכנית השינוי ולסייע לה ( Duncan . &( Murnane , 2011 ניסיון במספר בתי ספר המשרתים אוכלוסייה במצוקה הראה כי לעתים פיצול בית ספר לשני בתי ספר נפרדים והפעלת תכנית התערבות לשינוי בכל אחד מהם בנפרד יכול לסייע בהשגת השינוי ( . ( Duncan & M urnane , 2011 מתברר שבתי ספר המצליחים לקדם את הישגי כלל התלמידים , לרבות אלה שמוצאם ממעמד כלכלי - חברתי נמוך , דורשים מראש התחייבות של ההורים לסייע באופן פעיל למורים בקידום ילדם . בתנאים מסוימים , הורים ממעמד כלכלי -חברתי נמוך מפיקים הרבה מהכוונה והכשרה מיוחדות , המאפשרות להם לסייע למורים באופן יעיל בקידום הילדים . השקעת משאבים מיוחדים בילדים הנזקקים : נמצא כי מערכות החינוך הטובות בעולם מוודאות שהמשאבים והמימון יגיעו לתלמידים הזקוקים להם מכול . מדובר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר