3.3 אוריינות והישגים

עמוד:63

יכול להצליח . מתן הערכה - לשם - למידה עשוי להתבצע במגוון דרכים כגון משוב על הכנת שיעורי בית , מבחן ודיון בכיתה . המשוב הנלווה להערכה הוא ספציפי , והוא ממוקד בפעולות שביצוען יביא להתקדמותו של התלמיד ( . ( Wren , D . G . & Cotton , 2008 ממצאי מחקרים מראים שהערכה - לשם - למידה , כאשר היא נעשית באופן המיטבי , מעלה את הישגי התלמידים במבחנים החיצוניים יותר מהערכה מסכמת (; Black & William , 1998 . ( Stiggins , 2005 מעבר לכך היא גם מקדמת מיומנויות חשיבה ופתרון בעיות ומשפרת את המוטיבציה ללמידה מעמיקה . אחד ההבדלים הבולטים בין הערכה - לשם - למידה לבין הערכה מסכמת הוא החתירה לטיפוח הכוונה עצמית . המשוב הניתן במסגרת הערכה כזאת עוזר לתלמיד לזהות בעצמו את הפערים בידע שעליו להשלים , ומשאיר בידיו את האחריות לתכנון התיקון הנדרש ולביצועו . המשוב צריך להינתן בסמיכות לביצוע , לכלול הסבר שיבהיר לתלמיד את מהות הבעיה שאובחנה ולעודד התעניינות בחומר הלימוד ( , Black & William . ( 1998 ראוי לציין שהרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך ( ראמ״ה ) שמה לה למטרה לעסוק במדידה בשירות הלמידה ( ״מדידה והערכה הם אמצעי ולא מטרה , והם אמורים להיות חלק מתהליך רציף . ראמ״ה פועלת להטמיע את העיקרון של מדידה בשירות הלמידה , תפיסה המדגישה את ההלימה ואת המשוב החוזר הנדרשים בין תוכני הלימוד לסטנדרטים , לשיטות ההוראה , ולמדידה . ״ ) . הצהרה זו תורגמה למעשים מאז הקמתה של ראמ״ה _ בשילוב של הערכה פנימית , הערכה חיצונית ועוד . לסיכום : משתנים שנמצא כי קיים קשר משמעותי בינם ובין הישגי התלמידים הם : הערכתו העצמית של התלמיד , אמינות המורה ומידת הערכתו כסמכות מקצועית בעיני התלמידים , איכות ההוראה , ההערכה שנותן המורה , המשוב שנותן המורה . מן המחקרים עולה כי המשתנה האחרון שנזכר ( המשוב ) הוא המשתנה היחיד המשמעותי ביותר בכל הקשור להישגי התלמיד . יש בסיס אמפירי מוצק לכך שהערכה - לשם - למידה אפקטיבית : - מתבצעת תוך כדי למידה , ולא כהערכה מסכמת - מתאימה ליכולתו , צרכיו והתקדמותו של התלמיד - ניתנת בתכיפות מספקת , רציפה ועקבית לאורך זמן - ניתנת על ידי מורה הנתפס כאמין ומקצועי בעיני התלמיד - מקפידה להיות קונקרטית ולהתמקד בפעולות שעל התלמיד לבצע כדי להשתפר אחד ההבדלים הבולטים בין הערכה - לשם -למידה ובין הערכה מסכמת הוא שהמשוב הניתן באמצעות הערכה - לשם -למידה מעודד את התלמיד לזהות את פערי הידע שעליו להשלים , ומסייע לו לתכנן את התיקון הנדרש ולבצעו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר