3. מטרות חינוכיות ואופן השגתן

עמוד:51

ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולת ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב ועוד . אלה כישורים שמערכת החינוך לא היתה רגילה להציב כמטרות ולמדוד את ההצלחה בהן . המטרה : פיתוח דרכים להקניית מיומנויות המאה - . 21 אוריינות והישגי ידע הבעיה : השינויים בחברה ובתעסוקה גוררים שינויים בציפיות מבוגרי מערכת החינוך . יש להתאים את ההישגים הלימודיים של בוגרי בתי הספר לציפיות של מסגרות ההמשך באקדמיה ובשוק העבודה . בנוסף קיים חשש לפגיעה באוריינות ובידע במקצועות ובתחומים שהישגי התלמידים בהם אינם נמדדים כלל ובמקצועות שבהם יש מדידה , אך התלמידים נבחנים בהם רק על חלק מן החומר הנלמד . כן קיים חשש מפני תופעה של הקניית ידע שנשכח כמה ימים לאחר המבחן . המטרה : שיפור ההישגים הלימודיים וביסוס הידע והאוריינות של כל ילד וכל ילדה : בתחומי הדעת והמדע השונים וביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה . שוויון הזדמנויות הבעיה : פערים חברתיים וכלכליים בין אוכלוסיות שונות הולכים וגדלים , ועקב כך נפגע שוויון ההזדמנויות בין התלמידים , בעיקר של אלה משכבות מעוטות - אמצעים , ואי אפשר למצות את היכולות המיוחדות והשונות של כל תלמיד , העדפותיו ותחומי העניין האישיים שלו . המטרה : קידום שוויון ההזדמנויות בין התלמידים : מתן הזדמנויות שוות לכל התלמידים לממש את יכולותיהם תוך התחשבות בכישוריהם , העדפותיהם ותחומי העניין שלהם . טיפוח המתקשים , מתן אפשרויות ראויות למצטיינים וצמצום הפערים בהישגים על רקע כלכלי וחברתי . התנהגות חברתית נאותה הבעיה : בעיות משמעת ואלימות , פגיעה בזולת על רקע לאום , מגדר או מוצא . המטרה : חינוך לסובלנות ויחס של כבוד לזולת ולסביבה : כבוד לאחר ולשונה , תרבות דיבור , כיבוד כללי בית הספר וחוקי המדינה בכלל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר