3. מטרות חינוכיות ואופן השגתן

עמוד:50

רקע ההישגים הבינוניים של התלמידים הישראלים ולאור השונות הגדולה בהישגים בין בתי הספר ובתוכם . חינוך לחברה של תרבות צריך להיות יעד חשוב של מערכת החינוך הישראלית במאה ה - . 21 סיבות רבות הובילו לבחירה להתמקד ביעד זה . אחת מהן נוגעת למבנה הרב - גוני ( לעתים אף מקוטב ) של החברה הישראלית . כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בחברה רב - גונית זו חובה לחנך לסובלנות , להכרת התרבות של האחר ולהערכת ייחודיותה . במקביל חשוב להבנות את המשותף לקבוצות השונות בחברה הישראלית . סיבה נוספת קשורה לגלובליזציה ולנגישות לעולם הגדול , שמאפשרת המרשתת . הכרת תרבויות אחרות , מיומנויות תקשורת ושיתוף פעולה הפכו לחיוניים ביותר , ועל מערכת החינוך במאה ה - 21 למלא תפקיד חשוב בחינוך לתרבות . להלן תמצית הבעיות , בתחום חינוך לחברה של תרבות ודעת , שהועלו בפרק הקודם והמטרות _ נשוא הפרק הנוכחי _ שנגזרו מהן . יש לציין כי המטרות חופפות בחלקן את מטרות החינוך הקיימות ( ראו נספח _ 3 חוק חינוך ממלכתי 2000 ) שבהן מתמקדות פעולות שונות המתבצעות בפועל במערכת החינוך ( ראו נספח . ( 3 הכללתה של מטרה ברשימת המטרות כאן אינה מעידה בהכרח על החידוש בה , אלא על הקדימות שיש לתת להשגתה לאור התמורות שחלו במאה ה - 20 ובתחילת המאה ה - , 21 כמפורט בפרק 2 לעיל , ועל בסיס ידע תאורטי ואמפירי . כמו כן יש להדגיש כי מטרות אלו אינן מתיימרות לייצג את כלל המטרות של החינוך בישראל , שכן מסמך הוועדה אינו עוסק בכלל המטרות של מערכת החינוך אלא רק באלה הנוגעות לתחומים שבהם נוצרו פערים גדולים במיוחד בין המצוי לרצוי במערכת החינוך בישראל ולכן יש למקם אותן בעדיפות גבוהה לטיפול . משרד החינוך פועל בשנים האחרונות להנעתן ועידודן של תכניות ממלכתיות רחבות - היקף לפתרון הבעיות הנזכרות כאן . מיומנויות המאה ה -21 הבעיה : תנאים חברתיים ותעסוקתיים משתנים ולא - ודאיים מעמידים לפני בוגרי בתי הספר אתגרים חדשים ובלתי צפויים , כאלה שבכלים המסורתיים אי אפשר להכשיר את התלמידים מראש להתמודדות עמם . אתגרים אלו מחייבים מעבר ויישום גמיש בהקשרים חדשים ולא מוכרים של ידע ושל מיומנויות שרכישתן נעשית בהקשר שונה . יכולת כזאת , שיש המכנים אותה מיומנויות המאה ה - , 21 מצריכה למידה משמעותית או מעמיקה של תחומים דיסציפלינריים ושל בעיות ( . ( NRC , 2012 בין המיומנויות שחוקרים מדגישים את חשיבותן אפשר למנות את היכולת לפתור בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית 16 בכל הנושאים הנידונים בפרק זה , כמו בפרקים הבאים , משרד החינוך פועל בשנים האחרונות , מעודד ואף מניע תכניות ממלכתיות רחבות - היקף . דוגמאות בולטות הן ׳עוז לתמורה׳ ו׳אופק חדש׳ לקידום המורה ומקצוע ההוראה , ׳מכון אבני ראשה׳ שאחראי על הכשרת מנהלים , ׳התכנית הלאומית לתקשוב׳ ( מינהל מדע וטכנולוגיה ) , ׳התכנית הממלכתית לצמצום האלימות׳ ( שפ״י ) והרחבת חוק חינוך חובה לבני , 4 - 3 לפי המלצות ועדת טרכטנברג . חלק מתכניות אלו ואחרות נסקר בנספח 4 ( סקירת הפעילות בתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך ) ובנספח 5 ( יום עיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר