2.4 שינויים חברתיים בישראל

עמוד:43

אפשרית לפער בהישגים הלימודיים בין האוכלוסייה הערבית לזו היהודית היא הפער הכלכלי בין האוכלוסיות , שתואר בסעיף הקודם . סיבות אפשריות נוספות לכך היא שהחינוך הערבי מתנהל בתנאים של אי - שוויון שבא לידי ביטוי בהבדלים בתשומות התקציב וכוח האדם שמקצה מערכת החינוך הממלכתית ( אבו - עסבה , Shavit , 1990 ; 2007 ) וגם בהיעדר שיתוף של האזרחים הערבים בקביעת מדיניות לגיבוש תוכני הוראה ושיטות הוראה ( אבו - עסבה , . ( 2007 במחקר אמפירי נמצא כי הגורמים העיקריים המסבירים את הפערים בהישגים הלימודיים בין החברה הערבית לחברה היהודית הם פערים בהשכלת ההורים , תעסוקתם והשתתפותם במסגרות חוץ - בית - ספריות ( חטאב , מנור וישראלוב , . ( 2012 דוח מקיף לבדיקת הנושא של פעילות תלמידים במסגרות שמחוץ לבתי הספר בחינוך הערבי , הבדואי והדרוזי הצביע על בעיות שונות בשירותים הניתנים לאוכלוסיות אלו . הדוח מבוסס על מחקר משולב , כמותני ואיכותני , שבו השתתפו אלפי ילדים , בני נוער , הורים ובעלי תפקידים . בין ממצאי הדוח : מצב התשתיות ומתקני הפנאי ביישובים הערביים ובמיוחד ביישובים הבדואים מוגדר כדל . ניכר מחסור רב בכוח אדם מיומן ומקצועי , שלא בהתאם לגודל האוכלוסייה וצרכיה . מתקיימים רק מעט חוגים וקורסים המוצעים לתלמידים ללא תשלום . רוב בתי הספר אינם מקבלים תקציבים לקיים פעילויות לא פורמליות וחוץ -קוריקולריות בבתי הספר . שיעור שביעות הרצון בקרב בעלי תפקיד שהתייחסו למצב הפנאי באוכלוסייה זו נע בין % 2 . 1 ל - % 3 . 5 בלבד ( נאסר - אבו אלהיג׳א והיוש , . ( 2012 למרות האמור הנתונים מראים גם כי משנת 1978 עד שנת 2007 גדלו מאוד _ פי שלושה _ שיעורי הלמידה של גילאי 3 במגזר הערבי . לדעת גרינבאום ופריד , ובהסתמך על דעת מומחים בחינוך הערבי , מגמה זו תלך ותגבר , כחלק מהתהליכים שעוברים ערביי ישראל : עליית רמת ההשכלה , יציאת אימהות לשוק העבודה והעמקת המודעות למסגרות חינוכיות ראויות ( גרינבאום ופריד , . ( 2011 ממצאים משנת 2005 העידו על בעיות חמורות של משמעת והתנהגות במערכת החינוך בארץ , אולם מחקרים עדכניים מצביעים על ירידה במדדי האלימות השונים . בין הגורמים האפשריים לבעיות המשמעת יש לציין את הפיחות שחל בסמכות ההורים ובמעמדו המקצועי של המורה . בעיות משמעת והתנהגות : בעיית האלימות מציבה קושי ללמד וללמוד , מזרזת את שחיקת המורים ומאיימת על הביטחון האישי של התלמידים במסגרת בית הספר ( יוסטמן ובוקובזה , . ( Hastings & Bham , 2003 ; 2010 כפי שפורט בסעיפים קודמים , הצבת גבולות , בקרה ופיקוח מצד ההורים קשורים באופן חיובי להסתגלות טובה של התלמיד ולמניעת בעיות של התנהגות מוחצנת , הפרת משמעת וונדליזם ( שרף ומייזלס , . ( 2005 צמצום הסמכות ההורית עלול אפוא להביא לבעיות משמעת וחוסר ציות . מחקרים מלמדים על בעיות חמורות של משמעת והתנהגות במערכת החינוך בארץ . במחקר שהתפרסם ב - 2005 ובדק נתונים שנאספו באמצעות שאלונים שהועברו לכ - 3 , 600 תלמידים בכיתות ח׳ ו - י״א מבתי ספר ברחבי הארץ נמצא שכשליש מהילדים חווה אלימות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר