2.4 שינויים חברתיים בישראל

עמוד:42

התארגנות מאשר בעבר , תרמה לניצול יעיל יותר של אפיקים אלו על ידי ערביי ישראל ולכך שכוחם הפוליטי גדל יחסית במהלך השנים ( גביזון , . ( 2012 2 . 4 . 2 השלכות על מערכת החינוך שינויים דמוגרפיים במערכת החינוך על רקע לאומי ומגזרי חינוך יהודי וחינוך ערבי : בשנת 1949 למדו במסגרת החינוך העברי 91 , 133 תלמידים , לעומת 631 , 670 שלמדו בה ב - . 2012 זוהי עלייה של פי . 6 . 9 בחינוך הערבי לעומת זאת למדו ב -1949 6 , 766 תלמידים , ואילו בשנת 2012 למדו בו _ 251 , 62 עלייה של פי 37 ( למ״ס , שנתון סטטיסטי לישראל , . ( 2012 חינוך ממלכתי - עברי לעומת חרדי : בשנת 1959 עמד אחוז התלמידים בחינוך הממלכתי העברי על 66 . 9 אחוז , בממלכתי דתי על 26 . 5 אחוז ובחינוך החרדי על 6 . 6 אחוזים . בשנת 2012 לעומת זאת אחוז התלמידים בחינוך הממלכתי העברי הוא , 54 . 7 בממלכתי דתי 19 . 2 ובחינוך החרדי _ 26 . 1 עלייה של פי ארבעה בערך בחינוך החרדי ( למ״ס , שנתון סטטיסטי לישראל 2012 לוח ) . מנתונים אלו עולה כי המחלוקות והפערים הנובעים מהן שוב אינם בעיה ספציפית מקומית אלא בעיה כלל - ישראלית חריפה . מנתונים עולה כי המחלוקות בין האוכלוסיות והפערים הנובעים מהן שוב אינם בעיה ספציפית מקומית אלא בעיה כלל - ישראלית חריפה . פערי ההכנסה בין האוכלוסיות מסבירים חלק ניכר מהשונות הרבה בהישגי התלמידים . מצב התשתיות במתקני הפנאי ביישובים הערביים ובמיוחד ביישובים הבדואים מוגדר כדל , וכן ניכר מחסור רב בכוח אדם מיומן ומקצועי , למרות גודל האוכלוסייה וצרכיה . השלכות הפערים בין האוכלוסיות על הישגי התלמידים הפערים בין האוכלוסיות מסבירים חלק ניכר מהשונות הרבה בהישגי התלמידים . רמת ההישגים של התלמידים המצטיינים בארץ נמוכה מרמת התלמידים המצטיינים ב -24 מתוך 25 המדינות המפותחות , והישגי התלמידים המתקשים נמוכים מאלה של התלמידים המתקשים בכל 25 המדינות האחרות ( בן - דוד , . ( 2011 להלן נתונים על הישגיהם היחסיים של התלמידים בישראל לעומת ההישגים בארצות אחרות : שורה של מחקרים שהתבססו על נתונים שנאספו לפני שנים אחדות _ מחקרי IEA ו -OECD למשל _ השוו את ההישגים בלימודי מדעים ומתמטיקה ב - 40 מדינות . ישראל נכללה ברשימת הארצות שבהן ההישג הממוצע נמוך ביותר ( שרף ומייזלס , ; 2005 חן , Mulis , V . S . et ; 2004 . ( al ,. 1998 , 2000 גם מבחני המיצ״ב מצביעים על פערים עקביים וניכרים בהישגי תלמידים מרמות שונות של רקע כלכלי - חברתי וגם מרקע לשוני שונה , דוברי עברית ודוברי ערבית ( הישגים גבוהים יותר לתלמידים מרקע כלכלי - חברתי גבוה ולתלמידים דוברי עברית ) . סיבה 12 ראו בנספח 3 דיווח יחידות במשרד החינוך על פעולות בנדון בין השאר על ידי הוועדה לפיתוח תכנית מערכתית בחינוך ומינהל חברה ונוער . כמו כן ראו בנספח 5 תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה : מטיאש ( , ( 2102 שריד ( . ( 2102 13 לאחרונה חל שיפור משמעותי בהישגי התלמידים , כפי שעולה גם מממצאי מבחנים בינלאומיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר