2.3 אחריותיות והפרטה

עמוד:38

השפעות ההערכה והמדידה של הישגי התלמידים על ההישגים בפועל : מבחני ההערכה הרבים והשונים , שנערכים בישראל כחלק ממגמה עולמית , מעלים את השאלה אם תוצאותיהם מצביעות על מגמה ברורה . הנתונים על ההישגים הלימודיים בישראל לאורך ציר הזמן מעידים על יציבות ואפילו על שיפור : הנתונים על ההישגים הלימודיים בישראל לאורך השנים מעידים על יציבות ואף על שיפור . מבחני המיצ״ב האחרונים בישראל ( ראמ״ה ומשרד החינוך , 2012 ) מצביעים על כך שכמעט בכל המקצועות ודרגות הכיתה נרשמה במהלך השנים עלייה מצטברת בהישגי התלמידים . זכאויות לבגרות : בסקירה לפני כעשור ( חן , 2004 ) מצוין שכחמישים אחוז מבני קבוצת הגיל אינם מגיעים לזכאות לתעודת בגרות , ורק כשלושים אחוז מכל מחזור עומדים בדרישות סף הקבלה של האוניברסיטאות . עם זאת השוואה רב - שנתית מעלה ממצאים מעודדים מבחינת המגמה המסתמנת . מנתוני מרכז אדוה עולה כי אחוז הזכאים לבגרות עלה בעשרה אחוז בכל אחד משני העשורים הקודמים : מכ - 20 אחוז מקבוצת הגיל ב - 1980 לכ - 30 אחוז ב - , 1990 ולכארבעים אחוז בשנת . 2000 בשנת 2010 הגיע אחוז הזכאים ל - . 48 . 3 שיעור תעודות - בגרות שאינן עומדות בדרישות הסף של האוניברסיטאות היה 14 . 9 אחוז בשנת 2010 ורק 14 . 4 אחוז בשנת 2009 ( קונור -אטיאס וגרמש , . ( 2012 אישוש נוסף לעלייה בנתוני הזכאות לבגרות אפשר למצוא בנתוני מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל : בשנים האחרונות חלה התייצבות בשיעורי הזכאים לבגרות , אך אם גורעים מן הספירה את החרדים ואת תושבי מזרח ירושלים שאינם ניגשים לבחינות הבגרות , מתברר שחלה עלייה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות ( בלס , . ( 2010 מספר הסטודנטים ורמתם : בין השנים 1999 ל - 2008 סך כל הסטודנטים לתואר ראשון עלה בממוצע שנתי ב - 3 . 4 אחוזים . אחוז הסטודנטים במדעי הטבע כמעט לא השתנה , בהנדסה ואדריכלות הוא עלה ב - % 5 . 2 בממוצע שנתי , ובמתמטיקה ירד בקרוב לאחוז בממוצע שנתי ( שנתון סטטיסטי מס . 61 לוח . ( 8 . 49 רמתם של הסטודנטים כפי שהיא משתקפת מתוצאות הבחינה הפסיכומטרית לא השתנתה משמעותית ( שנתון סטטיסטי , 61 לוח . ( 8 . 44 למרות העלייה בהישגים הלימודיים הנמדדים בארץ ובעולם יש ביקורת מקצועית רבה על אופן המדידה . למרות העלייה המוכחת בהישגים הלימודיים הנמדדים , בארץ וגם בעולם , יש ביקורת מקצועית רבה על אופן המדידה וניהולה , ועולות טענות על השלכות שליליות שלה . ידע תאורטי ואמפירי , שיוצג בהרחבה בפרק , 3 מצביע על סכנות שונות הנובעות משימוש לא נכון או לא ראוי בנתונים או ממגבלות שונות של המדידה : 1 ) חשש לפגיעה בהישגים בפועל של חלק מהתלמידים בגלל חרדת בחינות 2 ) ידע שנשכח זמן קצר לאחר הבחינה 3 ) פגיעה בידע ואוריינות במקצועות הנמדדים עקב התמקדות בתכנים נמדדים על חשבון תכנים חשובים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר