2.3 אחריותיות והפרטה

עמוד:37

לצמיתות את מקצוע ההוראה נמצא במגמת עלייה ( גרינבלט - קולוני , . ( 2011 מחקר שהתמקד בכיתות ח׳ ו - י״א מבתי ספר ברחבי הארץ ובו השתתפו כ - 3 , 600 תלמידים בדק , בין השאר באמצעות שאלונים , את האופן שבו רואים התלמידים את המורים . % 57 בלבד סבורים שיש למורים ידע רב , אך רק % 6 רוצים להידמות להם ( שרף ומייזלס , . ( 2005 שיעור התלמידים המדווחים כי המורים מלמדים באופן ברור ומובן אינו עולה בהרבה על % 50 מהתלמידים . מעל שני שליש מתלמידי כיתות ה׳ - ו׳ מדווחים על יחסי קרבה , אכפתיות , הגינות וכבוד עם מוריהם . בכיתות ז׳ - ט׳ וי״א לעומת זאת , מדווחים פחות מ - % 50 של התלמידים על יחסים כאלה ( ראמ״ה , _ 2012 חלק ב׳ ) . ביישובים שבהם האוכלוסייה מעוטת - הכנסה יש להורים פחות אפשרות להשתתף במימון חוגים ולימודי העשרה לילדיהם . קיימת זיקה בין מגמת ההפרטה ובין הגברת השימוש בהערכת הישגים לימודיים , הן ברמת המערכת והן ברמת התלמיד כפרט . השפעת ההפרטה על שוויון ההזדמנויות של התלמידים : מגמת ההפרטה השפיעה באופן שלילי גם על שוויון ההזדמנויות של התלמידים . במחקר איכותני של גרינבלט - קולוני ( 2011 ) נמצא בין השאר , שההפרטה יוצרת אי - שוויון בחלוקת המשאבים החינוכיים ועלולה להרחיב פערים חברתיים וכלכליים . להשפעה השלילית של ההפרטה על השוויון יש כמה סיבות : 1 ) לא מופעלת שום רגולציה על ההפרטה , ומניעים אותה גורמים בעלי עניין כלכלי , אידאולוגי או פוליטי , שהם שונים בתכלית מן הגורמים הממלכתיים , הרואים בקידום השוויון מטרה מרכזית . 2 ) ביישובים שבהם האוכלוסייה מעוטת - אמצעים יש להורים פחות אפשרות לממן את ההשתתפות העצמית בעלות חוגים ולימודי העשרה לילדיהם , השתתפות שבמקרים רבים כרוכה בקבלת שירותי החינוך המופרטים . השפעת ההפרטה על הערכה ומדידה של הישגי התלמידים : הלחץ הציבורי להתייעלות תרם לכמה התפתחויות בכיוון של הערכה , תחרותיות וקביעת סטנדרטים , הן ברמת המערכת והן ברמת התלמיד כפרט : הדגשת עקרון האחריותיות לתוצאות השקעת המשאבים ( צוקרמן , 2012 ) הערכה מוגברת של תכניות לימוד ( רסניק , 2009 ) ייעול המערכת על בסיס חישובי עלות ותפוקות , החדרת תחרותיות תוך הערכה ובקרה במונחים מדידים ( אבישי ורוטנברג , 2012 ) פיתוח סטנדרטים ושיטות הערכה . דוגמה בולטת היא המבחנים הבינלאומיים כגון פיז״ה . מטרת המבחנים הבינלאומיים היא , בין השאר , לאפשר השוואה בין הישגי תלמידים ממדינות שונות , וכן בין מגזרים שונים באותה מדינה ( צוקרמן , . ( 2012 9 ראו בנספח , 3 במיוחד בסעיפים הנוגעים למזכירות הפדגוגית ולמינהל מדע וטכנולוגיה , פעולות שדווחו על ידי משרד החינוך לשיפור מעמדו המקצועי של המורה . 10 ראו דיווח משרד החינוך על פעולות בנדון בנספח 3 ובמיוחד בסעיפים הנוגעים לשפ״י ולמינהל חברה ונוער .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר