2.3 אחריותיות והפרטה

עמוד:36

את הפערים בצורכי החינוך השלימו ארגוני המגזר השלישי , בעיקר בכל הקשור לערכים , העשרה וצמצום פערים בין התלמידים בהישגיהם הלימודיים . על פי מחקר שנערך בארבע מדינות מתפתחות ארגונים לא ממשלתיים החלו למלא את החלל שהותירה המדינה במערכת החינוך ( . ( Archer , 1994 מנתוני רשם העמותות בישראל עולה כי בין השנים 1996 ל -2006 חלה עלייה ניכרת ברישום עמותות החינוך . כך החל עידוד מערכתי גלוי של משרד החינוך לכניסת גורמים לא ממלכתיים לתמיכה בחינוך , והתפתח רצון של ארגונים שונים למלא את החלל שנוצר . מסקר שנערך בשנת תשס״ח עולה כי עמותות , קרנות וגופים עסקיים הפעילו תכניות חינוכיות שונות בכ - % 90 מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ( גרינבלט - קולודני , . ( 2011 דוח ועדה שהקים משרד החינוך בשנת 2006 ( דוח זיילר ) מציין שאת העלייה בפעילות שמעבר לזו הממלכתית ניתן לייחס בין השאר לערעור הדומיננטיות של בית ספר כמקור בלעדי לחינוך בעידן של סביבה דיגיטלית רב - ערוצית , ובמקביל _ לרצונם של רשויות , קהילות וגופים אידאולוגיים להיות שותפים בעשייה החינוכית ( זיילר , . ( 2006 הרשויות המקומיות הן המרכזות את הפעילות שמעבר לפעילות הממלכתית בתחומי בית הספר . כתוצאה מכך , מסתמן במקביל למגמת ההפרטה שינוי של מתן אוטונומיה רבה יותר לרשויות מקומיות , בתי ספר , מנהלים , מורים וקהילת ההורים , בתחומים של קביעת חלקים מתכנית הלימודים ( לפעמים אפילו יצירה של חלקים ממנה ) , פיתוח תכניות לימוד ייחודיות ובחירת ספרי הלימוד ( אבישי ורוטנברג , . ( 2012 הפעילות החינוכית שמתבצעת בסיוע המגזר השלישי מגוונת . מנתונים של רשם העמותות בישראל מתברר כי הארגונים הלא ממשלתיים העוסקים בחינוך פועלים בתחומים הבאים : 40 אחוז בתחום הערכים , % 39 בתחום ההעשרה , % 13 בצמצום פערים , % 4 בצרכים מיוחדים , ו - % 4 בהכשרה ושיטות חינוך . רבות מהתכניות ממומנות חלקית בידי משרד החינוך או הרשות המקומית ( גרינבלט - קולודני , . ( 2011 במקביל למגמת ההפרטה מסתמן שינוי של מתן אוטונומיה רבה יותר לרשויות המקומיות . לעמותות הפועלות בבית הספר יכולה להיות השפעה על התכנים הנלמדים . השלכות ההפרטה על סמכותו המקצועית של המורה : צמצום המעורבות הממלכתית במערכת החינוך ותהליך ההפרטה במיוחד עלולים לפגוע במעמדו המקצועי של המורה . עמותות הפועלות בבית הספר מחליפות למעשה מורים בהעברת תכנים ייעודיים שונים . אנשי עמותות אלה מגלים לעתים יחס של חוסר אמון כלפי צוות המורים . יחס זה מחלחל גם לתפיסתם העצמית הנמוכה של המורים מבחינת התפקיד שאותו הם ממלאים ( קולודני , . ( 2011 מספרות מחקרית עולה כי מעמדו הציבורי ויוקרתו של מקצוע ההוראה בישראל נמצאו לפני שנים אחדות בשפל ( בן - פרץ , . ( 2009 מנתוני למ״ס עולה גם ששיעור המורים העוזבים 8 ראו בהקשר זה דיווח באתר משרד החינוך על הרפורמות ׳עוז לתמורה׳ ו׳אופק חדש׳ המכוונות לשיפור מעמד המורים ומקצוע ההוראה . תוצאותיהן של רפורמות אלו טרם באו לידי ביטוי בחומר שנסקר כאן , וסביר להניח שיידונו במחקרים עתידיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר