2.3 אחריותיות והפרטה

עמוד:35

2 . 3 אחריותיות והפרטה 2 . 3 . 1 רקע הפרטה משמעותה העברת הפונקציה של מתן שירותים לאזרח מהמגזר הראשון ( הציבורי ) למגזרים האחרים _ המגזר העסקי או המגזר השלישי ( עמותות ומלכרי״ם ) . תהליכי ההפרטה בישראל החלו כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת ( גדרון , בר וכץ , . ( 2003 האצה של ההפרטה התרחשה בעקבות המשברים והקשיים הכלכליים , הגירעונות הממשלתיים ושיעורי האבטלה הגבוהים במדינות מערביות שונות . אלה הולידו גל של ביקורת ציבורית על חוסר יעילות של המערכות הציבוריות ועל הצורך בהטמעת האחריותיות לתוצאות של השקעת המשאבים . המשמעויות של עקרון האחריותיות הן : 1 ) מתן דין וחשבון לציבור על פעולות שנעשו בכספי ציבור תוך הכרה בכך שגוף ציבורי , או כזה הממומן על ידי הציבור , חייב לדווח למשלם המיסים על הוצאות ציבוריות ותפוקות שהושגו , דיווח שיהווה בסיס להפסקת פעילויות שאינן פרודוקטיביות . 2 ) מדידת הביצועים והערכת מידת השגתם על ציר זמן . 3 ) ״שקיפות״ _ מתן אפשרות לקהל הרחב להגיע למידע על הפעולות שנעשו ועל מידת השגת היעדים ( צוקרמן , ; 2012 גרינבלט - קולודני , . ( 2011 המחשבה שעמדה בבסיס ההפרטה ועקרון האחריותיות היתה שהם יביאו להתנהלות יעילה יותר של כוחות השוק ותודות לכך לחיסכון בכספי הציבור ( אבישי ורוטברג , ; 2012 דגן - בוזגלו , ; 2010 איכילוב , . ( 2010 תוצר לוואי משמעותי של ההפרטה היה הפחתת הריכוזיות הממלכתית וביזור סמכויות מסוימות שקודם היו בידי המדינה _ לעמותות ומלכרי״ם ( דגן - בוזגלו , ; 2010 איכילוב , ; 2010 גרינבלט - קולודני , . ( 2011 הפרטה משמעותה העברת הפונקציה של מתן שירותים לאזרח מהמגזר הראשון ( הציבורי ) למגזרים אחרים – המגזר העסקי או המגזר השלישי ( עמותות ומלכ " רים ) . ההפרטה נעשתה בכוונה להביא להתנהלות יעילה יותר של כוחות השוק והודות לכך לחיסכון בכספי ציבור . המשברים הכלכליים ושחיקת התקציבים גרמו לכך שמשרד החינוך משקיע פחות בתקציב שהרשויות המקומיות מייעדות לחינוך . 2 . 3 . 2 השלכות על מערכת החינוך צמצום ההשקעה הממלכתית בתלמיד והרחבת סמכויות הרשות המקומית : תהליכי ההפרטה בחינוך בישראל החלו בשנות השמונים של המאה הקודמת , עם הקמת בתי ספר ייחודיים שקלטו תלמידים שלא לפי אזורי רישום ועם הקמת מסגרת של שעות לימוד ממומנות על ידי ההורים _ ״חינוך אפור״ ( גדרון , בר וכץ , . ( 2003 מגמת ההפרטה האיצה גם את הקמתם של בתי ספר הנשענים על מימון עצמי ופרטי ועל מעורבות גוברת של גורמים עסקיים בתכניות הלימוד ( אבישי ורוטברג , ; 2012 דגן - בוזגלו , ; 2010 איכילוב , . ( 2010 המשברים הכלכליים ושחיקת התקציבים באו לידי ביטוי בירידה בהשקעה הריאלית של משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות שנועד לחינוך . בישראל עלה התקציב השנתי במעט , אך אוכלוסיית התלמידים גדלה הרבה יותר , כך שההשקעה לתלמיד ירדה משמעותית ( גרינבלט - קולודני , . ( 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר