2.2 שוק חופשי, גלובליזציה ופלורליזם

עמוד:29

סיבות הנוגעות למאפייני משפחת התלמיד : במחקר על הבדלים חברתיים בין מעמדות ועל האופן שבו באות לידי ביטוי השפעות ההורים על ילדיהם בעת שהותם בבית הספר ובשעות הפנאי , נמצא כי משפחות אמריקאיות ממעמד בינוני מספקות לילדיהן טיפול , תשומת לב , כסף וכל הדרוש כדי לסייע בידם במהלך הלימודים ולהכינם לתפקידם כבוגרים . לעומת זאת למשפחות ממעמד נמוך אין משאבים כאלה והדבר פוגע באפשרויותיהם של ילדיהן להגיע להישגים בבית הספר ולרכוש מיומנויות וידע שיידרשו מהם כבוגרים עם סיומו ( . ( Lareau , 2003 למשפחות מבוססות יש משאבים רבים יותר מאשר למשפחות מעוטות - אמצעים לקנות לילדיהם ספרים , לאפשר להם בילוי במחנות קיץ , לתת להם שיעורים פרטיים , שיעורי מוסיקה ועוד . בנוסף יש הבדלים משמעותיים גם בזמן ובאיכות של האינטראקציה בין הורים מבוססים למעוטי - יכולת : בזמן השהייה עם הילדים ובמידת חשיפתם לסביבות חדשות ומאתגרות ( . ( Duncan & Murnane , 2011 דורהם וחובריו ( Durham et al ,. 2007 ) מסבירים את הפערים הקוגניטיביים בין ילדים שמשפחותיהם מבוססות לבין אלה שמשפחותיהם שייכות לשכבות נמוכות יותר מבחינה סוציו - אקונומית בכך שלילדים שהוריהם חסרי השכלה גבוהה יש יכולות שפתיות נמוכות מפני שהם נחשפים בבית לשפה שאינה תקנית ולהרגלי קריאה פחות מושרשים . ילדים ממשפחות מעוטות - אמצעים מגיעים לגיל גן כשבאמתחתם מיומנויות וכישורים מעטים יותר . מחקר שהגדיר וספר התנהגויות אנטי - חברתיות של ילדים במסגרת בתי ספר מצא שאצל ילדים בכיתה ה׳ המגיעים ממשפחות מצוקה נתגלה מספר כפול של התנהגויות אנטי - חברתיות בהשוואה לילדים המגיעים ממשפחות מבוססות . זאת ועוד : ההסתברות שחבריו של ילד משכבת מצוקה בבית הספר היסודי או העל - יסודי יהיו בעלי כישורים נמוכים ובעיות התנהגות _ גבוהה פי שניים עד ארבעה מזו שנמצאה אצל ילד משכבה מבוססת ( . ( Duncan & Murnane , 2011 נמצא מתאם בין אי -השוויון הכלכלי - חברתי לבין אי -שוויון בהזדמנויות הניתנות לתלמידים . ילדים שהוריהם מעוטי -השכלה עלולים לפתח יכולות שפתיות נמוכות , ככל הנראה בגלל היחשפות לשפה פחות עשירה ומורכבת ולהרגלי קריאה פחות מושרשים . גם חולשה חברתית - כלכלית של רשות מקומית גורעת מסיכויי התלמידים שבתחום שיפוטה להגיע להישגים גבוהים . סיבות הנוגעות לסביבת הלימודים של התלמיד : ככל שמעמדה הכלכלי והחברתי של הרשות המקומית חלש יותר , כן קטנים הסיכויים שהתלמידים בתחום שיפוטה יגיעו להישגים גבוהים ( סבירסקי , . ( 2004 במחקר שנערך בארצות הברית נמצא כי מיעוטים מקבלים פחות ידע רלוונטי על משמעות זכויותיהם ותפקודו של השלטון . ח ֶ סר זה עלול לפגוע בקידומם וביכולתם לממש הישגים ( . ( Kahne & Middaugh , 2008 במחקרים נמצא כי בתי ספר המשרתים ילדים משכונות מצוקה מתקשים לגייס מורים באיכות טובה . זאת כנראה אחת הסיבות לכך שלילדים המגיעים לבית ספר שמרבית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר