2.2 שוק חופשי, גלובליזציה ופלורליזם

עמוד:27

בעלי הון ומנגד להעסקת קבוצה גדולה של עובדים על ידי חברות כוח אדם , בתנאי עבודה ירודים 6 ) השקעה נמוכה יותר ברווחה ( סבירסקי , . ( 2004 המאה ה -20 התאפיינה במאבקים אידאולוגיים חריפים בין עקרונות השוק החופשי לבין ערכי הקומוניזם והסוציאליזם . המעבר מחברה סוציאליסטית לכזאת המבוססת על שוק חופשי לוותה בהתרחבות אי - השוויון בהכנסה . בחברות השוק החופשי בולטים חופש וסובלנות לדעות והתנהגויות שונות ובולט העניין בזכויות הפרט בכלל והילד בפרט . אמנות לזכויות הילד פורסמו והתקבלו במדינות רבות וגם בישראל ( . ( 1991 יציאת נשים לעבודה היא חלק מזכויות ההגשמה העצמית שלהן ודוגמה לשוויון המתרחב בין המינים . השוק החופשי מושתת גם על זכויות הפרט , על חופש וסובלנות לדעות שונות ולהתנהגויות שונות ( מרקמן ויונה , . ( 2009 תופעה בולטת שנלוותה לזכויות הפרט היא מימוש זכותו של כל אדם להגשמה עצמית בין במסגרת עבודתו ובין בשעות הפנאי . כץ וחובריו ( 1992 ) חקרו את השינוי שחל בארץ לאורך השנים בניצול שעות הפנאי ואת צמצום זמן ההורים בהשקעה במשפחה . ממחקרם עולה כי בין 1970 ל - , 1980 הפעילויות הבולטות היו בילויים משפחתיים , הצגות וקונצרטים , ובין 1980 ל - 1990 בילויים עם חברים , טיולים וספורט . כץ טוען כי השינויים שחלו בפעילויות שעות הפנאי תואמים שינויים שחלו בערכים בתקופת המחקר : מקולקטיביות ( בעשור הראשון ) לאינדיווידואליזם ( בעשור השני ) , מסולידריות להפרטה , מפורמליות ל אָ - פורמליות , מביתיות לחוץ - ביתיות , ממסורתיות לחילוניות ( כץ וחוב ' , . ( 1992 בתחום זכויות הפרט בולט העניין בזכויות הילד : בשנת 1989 פורסמה האמנה הבינלאומית לזכויות הילד , ובישראל היא אושררה בנובמבר . 1991 עקרונות האמנה , שהשפעתם בתחום המשפט רבה , מבססים את זכויות הילד : טובת הילד היא שיקול ראשון במעלה ; מוסדות ושירותים חייבים לעמוד בתקנים , במיוחד בתחום הבטיחות , הבריאות , מספר העובדים , כשירותם והפיקוח הנאות עליהם ; לילד שמורה הזכות להישרדות ולהתפתחות פיזית , נפשית , מוסרית וחברתית ; האחריות להבטחת התפתחותו של הילד מוטלת בראש ובראשונה על ההורים , ועל המדינה מוטל להשלים את תפקידם ( גרינבאום ופריד , . ( 2010 בפרוטוקול ועידת האו״ם שפורסם בשנת 1999 הוגדרה הזכות לחינוך ככוללת ארבעה יסודות : הזכות למוסדות חינוך ולתכניות חינוך , הזכות לגישה שווה למוסדות ולתכניות , הזכות לקבל חינוך מתקבל על הדעת והזכות לקבל חינוך מותאם לצורכי התלמידים , על הרקע החברתי והתרבותי שלהם ( . ( The UN Committee on Economics , Social and Cultural Rights , 1999 תפקידם של ההורים כאחראים להתפתחות ילדיהם הושפע משינויים שחלו במבנה התא המשפחתי . עם השנים חלה במדינות המפותחות ירידה גדולה במספר הנפשות השכיח בבית , וילדים רבים גדלים במשפחות חד - הוריות . שינוי אחר מתבטא בצמצום השעות שההורים מקדישים לילדיהם : יותר נשים יוצאות לעבודה כיום , ויותר הורים עסוקים בקידומם ובהגשמה עצמית ( . ( Coleman , 1990 יציאת נשים לעבודה נובעת מהרצון להגשים את עצמן אך גם משאיפתן לקדם שוויון הזדמנויות בינן לבין גברים . הדרישה לשוויון זכויות על בסיס מגדרי שינתה את השיח הציבורי ואת הנורמות ההצהרתיות בכל הנוגע לשוויון בין המינים . דוגמאות בולטות הן דרישה לחלוקת נטל שוויונית בין המינים במשימות הבית , ייצוג פרופורציונלי של נשים בתחומי עיסוק שונים לרבות מקצועות הנדסיים וטכנולוגיים , זכות האישה לבעלות על גופה ומניעת הטרדה מינית . עם הזמן מתורגמות הצהרות אלו לשינויים בפועל , אך אלה איטיים והדרגתיים . כך משל יש עדיין פערים תלויי - מגדר בשכר ובבחירת מקצוע ( אברהמי - עינת , . ( 2007 החקיקה מקדימה את נורמות ההתנהגות הרווחות , ובאה לידי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר