2.2 שוק חופשי, גלובליזציה ופלורליזם

עמוד:33

בתי ההורים . בשנות השבעים יושמה מדיניות האינטגרציה בחינוך ובשני העשורים האחרונים בלטה מגמה של הפרטה וליברליזציה שתורגמו למתן בחירה להורים , אוטונומיה לבתי הספר ופלורליזם בחינוך ( . ( Mapp , 2003 קיים כיום מאבק בין שתי גישות : הפלורליסטית , הדוגלת בחינוך לרב - תרבותיות לכלל התלמידים , והפרטיקולרית , הדוגלת בחינוך דיפרנציאלי לכל קבוצה תוך הדגשת התרבות והערכים הייחודיים . הגלובליזציה והפלורליזם באו לידי ביטוי במערכת החינוך הממלכתית במאבק בין שתי גישות : גישה פלורליסטית הדוגלת בחינוך לרב - תרבותיות לכלל התלמידים , וגישה פרטיקולרית הדוגלת בחינוך דיפרנציאלי לכל קבוצה תוך הדגשת התרבות והערכים הייחודיים . שתי הגישות מחייבות לצורך הטמעתן שינויים מרחיקי לכת בתוכני הלימוד , חומרי ההוראה וסגנונות ההוראה . הגישה החינוכית לרב - תרבותיות מחייבת גם שינוי בסיסי של גישה ותפיסות : אינטגרציה של תכנים , הבניית ידע , צמצום דעות קדומות , פדגוגיה שוויונית ותרבות בית - ספרית מעצימה ( עזר , . ( 2004 המאבק בין שתי גישות אלו עדיין בעיצומו , אך כבר כיום הולכת וגוברת מידת האוטונומיה של בתי הספר ובמקביל חל צמצום בהתערבותו של משרד החינוך בתכנים הנלמדים . ההכרה הגוברת והולכת בארץ ובעולם בעקרונות פלורליסטיים ובעיקר ברעיון שיש לאפשר לתרבויות מיעוטים לבטא את עצמן תרמו להרחבת האוטונומיה של בתי ספר לאמץ חלק מתכניות הלימוד לפי שיקול דעת מקומי , לפי אידאולוגיה או כדי לתת ביטוי למגזר , לרעיון או לצרכים של אוכלוסיות בעלי אפיונים מיוחדים ( אבישי ורוטנברג , ; 2012 גרינבאום ופריד , ; 2010 שדמי , . ( 2007 שינויים פדגוגיים בעקבות סובלנות ופתיחות לרבגוניות תרבותית , דתית , אתנית וגזעית באו לידי ביטוי בתכניות הלימוד בארץ ובעולם בהוספת תכנים ברוח הגלובליזציה והפלורליזם וההגשמה העצמית , למשל : חינוך סביבתי לשמירה וטיפוח הסביבה הפיזית , החי והצומח ( ר ' למשל ונגר , , ( 2009 פלורליזם כהסכמה חברתית וכהשקפת עולם אישית ( ר ' למשל שביד , Keiny & ; 1997 . ( Zoller , 1991 ; Mogensen & Mayer , 2005 תכניות שונות מוקדשות לטיפול בנושא ההתפתחות האישיותית והמוסרית . בארץ מרוכזות תכניות אלה בחלקן בגישה קהילתית - לאומית , שבאמצעותה מערכת החינוך מבקשת להנחיל ערכי תרבות ומורשת ( שריד , . ( 2012 בנוסף לתכניות הממלכתיות קיימות גם יוזמות שונות ומגוונות אחרות למימוש הפוטנציאל האישי . מימוש עצמי כולל צרכים קוגניטיביים , אסתטיים וצורך להגשמת הפוטנציאל האישי . על פי גישה זו , הגידול והחינוך של הילד אמורים לספק את הצרכים האלה . השלב הבא בהיררכיית הצרכים הוא מימוש הפוטנציאל הרוחני של האדם , שיכול בין השאר , לסייע לתקשורת בין - אישית , סליחה , חמלה , וכן לרגיעה ומיקוד שיכולים לסייע בלימוד עצמו ( מייזלס , . ( 2012 תכנית כישורי חיים . זאת אחת הפעילויות של שפ״י ( השירות הפסיכולוגי - ייעוצי , הפועל במשרד החינוך ) , שמכוונות לממדים רגשיים - חברתיים . התכנית נועדה ליישם 6 ראו בנספח 3 דיווח על פעילויות היחידות הבאות במשרד החינוך : 1 ) אגף א׳ - תכנית אסטרטגית בחינוך לערכים 2 ) המזכירות הפדגוגית 3 ) מינהל חברה ונוער , 4 ) השירות הפסיכולוגי הארצי 5 ) הוועדה המשרדית לפיתוח תכניות מערכתיות בחינוך ערכי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר