2.1 מהפכת טכנולוגיית המידע

עמוד:26

2 . 2 שוק חופשי , גלובליזציה ופלורליזם 2 . 2 . 1 רקע המאה ה - 20 התאפיינה במאבקים אידאולוגיים חריפים בין המצדדים בעקרונות השוק החופשי לבין הדוגלים בערכי הקומוניזם והסוציאליזם . המדינות הדוגלות באידאולוגיות השונות ניהלו ביניהן מאבקים כלכליים , מאבקים דיפלומטיים ומלחמות , הדגישו את המכנה המשותף האידאולוגי - לאומי בתוך המדינה והפגינו סובלנות מעטה כלפי מי שהחזיקו בדעות אחרות . המאבק האידאולוגי שכך בהדרגה , עד קריסת הקומוניזם וההגמוניה של השוק החופשי בצורותיו השונות ( כץ וחוב ' , ; 1992 אבישי ורוטנברג , ; 2012 צוקרמן , . ( 2012 הגלובליזציה והמעבר מחברה סוציאליסטית לכזאת המבוססת על שוק חופשי ויזמה חופשית תרמו להתעשרות של מעטים ולהתרחבות כמותית של המעמד הנמוך , וכפועל יוצא _ להתרחבות אי - השוויון בהכנסה בין הקבוצות השונות באוכלוסייה ( . ( Dunham , 2002 גידול הפערים בהכנסות , בעולם ובחלקים ניכרים של החברה הישראלית , נובע מסיבות שונות ובהן : 1 ) הקטנת משקלו של הסקטור הציבורי שתרם ליציבות בשכר הממוצע 2 ) גלובליזציה שהביאה להטיית השכר כלפי מטה בגלל העברת חלק מהייצור למדינות ששכר העבודה בהן נמוך יותר 3 ) העברת יחידות ייצור לאזורים בארץ שהעבודה בהם זולה יותר 4 ) יבוא מחו״ל של כוח אדם העובד בשכר נמוך 5 ) הפרטה שהביאה להתעשרות נוספת של קבוצה קטנה של משותפת , באינטראקציה עם המורה כפרט ועם צוות המורים וכלל הסגל ( ר ' הרצאת אנדריאס שלייכר , ברנדס , . ( 2012 המנהל יפעל לשילוב בית הספר בחברה שהוא פועל בה , תוך שיתוף הורים וגורמים מקומיים שונים . בנוסף לכך המנהל יונחה בעבודתו להביא לשקיפות מינהלית ולהעמיד לרשות הציבור מידע על אופן תפעול בית הספר ( מיודוסר וחוב ' , . ( 2003 לסיכום : הציפייה היא שבית הספר יקנה לתלמידיו את מיומנויות המאה ה - : 21 מיומנות שימוש בכלי תקשוב , יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולות ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן . נוצר אפוא פער בין המצופה מבית הספר כיום , בעידן טכנולוגיית המידע , מבחינת הכשרת התלמיד והכנתו לשוק העבודה העתידי מצד אחד לבין הביצוע של בתי הספר מצד שני . הפער הזה גורם לכך שתפקוד בית הספר נתפס כבלתי מספק , תכניות הלימוד נתפסות כלא מתאימות ולא עדכניות , וסמכותו המקצועית של המורה כמעביר הידע נתפסת כחלשה מבעבר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר