2.1 מהפכת טכנולוגיית המידע

עמוד:25

לפי מסמך משרד החינוך ( התאמת מערכת החינוך למאה ה - 21 תשע״א - תשע״ב ) בית הספר היום מרוחק מעולמו של התלמיד . מחוץ לבית הספר התלמיד נחשף לטכנולוגיות מתקדמות בעוד שמרבית בתי הספר בארץ משתמשים בפדגוגיה מסורתית , ללא שימוש באותם אמצעים טכנולוגיים שבהם התלמיד מורגל ( מסמך משרד החינוך , תשע״א - תשע״ב , גרסה . ( 12 סקר שערך המרכז לטכנולוגיה חינוכית בקרב מדגם מייצג של תלמידים בכיתות י״א -י״ב העלה שתלמידים משתמשים במחשב בבית בעיקר למשחקים ולתקשורת עם חברים , אך השימוש לצרכים לימודיים מוגבל בעיקר לפעולות חיפוש וכתיבת עבודות ( מטח _ המרכז לטכנולוגיה חינוכית והמרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט , . ( 2009 בניגוד למחשבה המקובלת , בני הנוער עצמם סבורים שהם זקוקים להדרכה במיומנויות השימוש במחשב , להקניה של אוריינות טכנולוגיית תקשור ותקשוב ( . ( ICT כמחצית מהנשאלים בסקר חושבים שבית הספר אינו מכין אותם לעתיד ואינו מקנה להם את מיומנויות המאה ה - 21 ( המרכז לטכנולוגיה חינוכית והמרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט , . ( 2010 עמדות ההורים אינן שונות מאוד מתפיסות התלמידים : מסקר בקרב הורים לתלמידים בגיל בית הספר עולה כי כמחצית מההורים סבורים שבית הספר אינו מכין את הילדים לחיים במאה ה - , 21 וכי הילדים אינם לומדים די שעות באמצעות מחשב בבית הספר ( מטח והמרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט , . ( 2009 סביבה טכנולוגית עדכנית יכולה להעמיד לרשות המורה את נתוני המערכת בזמן אמת , לצורך משוב לתלמיד ושיפור הישגיו . הטמעת שינויים טכנולוגיים ודרכי ההוראה הנובעות מהם עשויה לשנות את בית הספר , את ההוראה ואת מעמד המנהל . המורה בסביבה מתוקשבת אמור לשנות את שיטות הלימוד , להתמקד בשינוי האופן שבו תלמיד מבין מושגים ותהליכים ( ר ' הרצאת ענת זוהר , ברנדס , , ( 2012 לגוון את דרכי עבודתו ולאפשר לתלמידים לבצע מטלות מאתגרות ולהתנסות בעבודת צוות ( שילד וחוב ' , . ( 1998 סביבה כזאת מעמידה לרשות המורה את נתוני המערכת בזמן אמת לצורך משוב לתלמיד ושיפור הישגיו ( ר ' הרצאת גילה בן הר , ברנדס , . ( 2012 בסביבה מתוקשבת על המורה להיות מסוגל לסייע לתלמיד להעריך את עצמו ולהדריכו להפיק לקחים לשיפור יכולותיו ( מיודוסר וחוב ' , . ( 2003 לדברי משרד החינוך ( מינהל מדע וטכנולוגיה , 2012 ) הטכנולוגיה היא תנאי הכרחי אך לא מספיק לניצול סביבות הלמידה המתוקשבות והעשירות שפותחו וקיימות כיום . מורים רבים עדיין אינם נעזרים בה לצורכי הוראה ולמידה . מורים גם אינם מנצלים דיים מערכות ניהול מתוחכמות לניהול נוכחות תלמידים , ציונים , ענייני משמעת והכנת שיעורים ( מינהל מדע וטכנולוגיה , . ( 2012 אחת ההשלכות של הפער בין מהפכת הטכנולוגיה למימושה בבית הספר היא פגיעה בסמכותו המקצועית של המורה כמעביר הידע , במעמדו של בית ספר ובמערכת החינוך כמכלול ( חן , ; 2004 מטח , ; 2010 מופת , ; 2010 מינהל מדע וטכנולוגיה , . ( 2012 הטמעת השינויים הטכנולוגיים ודרכי ההוראה הנובעות מהם עשויה לשנות את בית הספר ואת מעמדו של המנהל בו : היא תחולל מעבר מאדמיניסטרציה להנהגה חינוכית . בעקבות האמור יש לצפות לפחות הנחיות והוראות של המנהל למורים ככפיפים ולמעבר לעבודה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר