2.1 מהפכת טכנולוגיית המידע

עמוד:23

יכולת להתמודד באופן אינטליגנטי ומבוסס - ידע עם בעיות חיים חדשות ומורכבות , המוצגות באופן עמום , תוך פיצולן לשאלות משנה ספציפיות , באופן המאפשר לחבר מענה ספציפי ורלוונטי לבעיה רחבה יכולת להכליל ולהטמיע ידע ממקורות שונים ולמזגו לכדי שלמות אינטגרטיבית יכולת להתמודד עם בעיית חיים חדשה ומורכבת במסגרת למידה שיתופית בעבודת צוות נדרשת היום יכולת להתמודד באופן מושכל ומבוסס - ידע עם בעיות חיים חדשות ומורכבות . המודל החינוכי הישן , שהתמקד בלמידה פורמלית לרכישת תואר , שונה למודל שבמרכזו עומד הלומד , וכלי הלמידה שהמודל מקנה ישמשו כל החיים . בדיווח של אנדרסן קוניג ( National Research Council , 2011 ) מפרויקט של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית , בעניין הערכת הכישורים הנדרשים במאה ה - , 21 סווגו אלה לשלוש קטגוריות : 1 ) כישורים קוגניטיביים : פתרון בעיות לא רוטיניות , חשיבה ביקורתית , חשיבה מערכתית 2 ) כישורים בין - אישיים : תקשורת מורכבת , כישורים חברתיים , עבודת צוות , רגישות לתרבויות אחרות , התמודדות עם השונה 3 ) כישורים אישיים : ניהול עצמי , ניהול זמן , פיתוח אישי , שליטה עצמית , הסתגלות , כישורי תפעול . מבחינת יכולות , נדרשות יותר ויותר מיומנויות כגון פתרון יצירתי של בעיות , יכולות תקשורת מורכבות בתחום הבין - אישי , יכולת הסתגלות , יכולת להתפתחות אישית , חשיבה מערכתית , שימוש בכלי תקשוב , אוריינות מידע ותקשורת , דרכי חשיבה יצירתיות מלוות בביקורתיות , חקירה ופתרון בעיות , דרכי למידה ועבודה תוך תקשורת ושיתוף ( National Research . ( Council ,. 2008 תוצאה חשובה של כל אלה היא שהמודל החינוכי שהתמקד בלמידה פורמלית לקראת רכישת תואר שונה למודל ה שׂ ם את הלומד במרכז ומספק כלי ללמידה שתימשך כל החיים ( . ( National Research Council , 2011 אבני דרך להשגת השינוי הנדרש לשם כך במערכות חינוך הוצעו כבר לפני כשני עשורים על ידי לוי ומורניין (& Levy : ( Murnane , 1996 1 ) קיים צורך להביא מורים , תלמידים והורים להבנה כי דרישות שוק העבודה משתנות במהירות רבה וכי בית הספר מתקשה בשילוב מהיר של השינויים הנדרשים בתכניות הלימוד . 2 ) תלמידים חייבים להבין את הקשר שבין הנלמד בבית הספר לבין עתידם המקצועי . מורים חייבים לקבל הזדמנויות ותמריצים ללימוד השינויים בשוק העבודה , ועליהם לשנות בהתאם את שיטות ההוראה שלהם . 3 ) פיתוח מקצועי למורים בעניין זה חייב להיות יסודי ומתמשך ולהיות מתוכנן יחד עם מורים בדרג השדה . 4 ) מדידת הישגי התלמידים חייבת להשתנות . יש לעסוק פחות במדידת זיכרון ועובדות ויותר בשליטה במיומנויות עדכניות נדרשות כגון פתרון בעיות , יכולת הבעה , עבודת צוות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר