2.1 מהפכת טכנולוגיית המידע

עמוד:22

כבעיה שיש להתמודד איתה , ואילו כיום רואים בו הון ולא מכשול . בעבר התבסס חלק ניכר מהלימוד על שחזור של מה שנלמד , ואילו כיום חלה ירידה בצורך בשחזור מה שנלמד ויש צורך במיומנויות ניתוח לא שגרתיות , בסינון וצירוף של ידע , בחשיבה מורכבת , ביכולות הכללה והעברה של מידע ( סלומון , ; 1996 אנדריאס שלייכר , יועץ למזכירות ה - , OECD מתוך ברנדס , ; 2012 צוקרמן , . ( 2012 סקירת מידע ׳מיומנויות נדרשות מבוגרי בתי הספר במאה ה - 21 ותכניות תקשוב של מופ״ת' ( 2010 ) מפרטת את המיומנויות הנדרשות מבוגרי בית הספר ומבית הספר ככלי להכשרת הבוגרים : אוריינות מידע _ מיומנויות כמו ארגון מידע ממקורות שונים , הערכתו וניתוחו ; ניסוח שאלות המבוססות על צורכי מידע ; זיהוי מקורות מידע ; שימוש בחשיבה ביקורתית לפתרון בעיות , הסקת מסקנות ויצירת ידע חדש חשיבה גבוהה _ פתרון בעיות ; בחירת המצרף המתאים של מידע בסיטואציות שונות ויישומו ; חשיבה ביקורתית , אנליטית והערכה ; יצירתיות , יזמות וכושר המצאה מיומנויות תקשורת ושיתוף _ שיתוף פעולה , בניית יחסים עם אחרים לשם פתרון בעיות בצורה שיתופית ובין - תרבותית ; יכולת עבודה בצוות והשתלבות בקהילה מקוונת ; למידה שיתופית לצורך יצירת מוצר משותף מיומנויות שימוש בכלי תקשוב מיומנויות למידה עצמית ולמידה שיתופית התפתחות אישית הסתגלות מהירה לשינויים ולחידושים ; הסתגלות למפגש עם ריבוי מידע , מטרות וקהילות ; זריזות , גמישות , הערכה עצמית , ניהול עצמי , משמעת עצמית , סקרנות כישורי שפה _ שליטה בשפה הכרחית גם בעידן הנוכחי , לא רק כדי להבין ולהתבטא אלא גם כדי לתקשר , להשתלב בדיונים , לנסח שאילתות , לקרוא טקסטים ולכתוב באופן אפקטיבי ; נדרשים כישורי עבודה אקדמית , יכולות פרזנטציה , מיומנות תיעוד אתיקה ומוגנות ברשת _ התנהלות אתית , הכרת חוקי זכויות יוצרים , שמירה על פרטיות וכיוצא באלה ומודעות לסכנות ברשת מיומנויות לחיים ולקריירה _ רק בשניים מהחומרים שנסקרו הוזכרו מיומנויות חיים וקריירה : הצבת מטרות , זיהוי יועצים נכונים , הנהגה , הבנה של נקודות מבט רבות ושונות בעבר התבסס הרבה מהלימוד על שחזור הנלמד , ואילו כיום מדגישים ניתוח , סינון של ידע , חשיבה מורכבת , יכולת הכללה , עבודה קבוצתית וכיו " ב . סלומון ( 2012 ) מתאר כמה יכולות ״שאנו מייחלים להם כבר היום אצל בוגר בית הספר העליסודי״ : טרנספורמציה של הידע הנלמד לכדי מימוש . למשל תרגום הידע , הצגת שאלות רלוונטיות , יישום הפתרונות הנגזרים ממנו בבעיות חדשות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר