2.1 מהפכת טכנולוגיית המידע

עמוד:21

התחרות התעסוקתית שהתמקדה בעבר ברמה המקומית עברה לרמה ארצית ואף גלובלית . חלה ירידה ב״מקצועות הצווארון הכחול״ וגידול במספר העוסקים במקצועות השירות ( כמו למשל סיעוד ומלונאות ) . כן גדלו מספר המומחים לניהול ואדמיניסטרציה ומספר העוסקים במקצועות ענף המידע . חלה עלייה בשכר המשולם לבעלי תארים מתקדמים ובוגרי מכללות ואוניברסיטאות וירידה או יציבות בזה המשולם לבוגרי תיכונים ובוגרי לימודי תעודה ואף לאלה שלא סיימו בית ספר תיכון . כתוצאה מכך חל גידול בפערי ההכנסה על רקע של שונות ברמת ההשכלה ( . ( National Research Council , 2011 חלק משמעותי מהשינוי בשוק העבודה ניתן לייחס למהפכת טכנולוגיית המידע (& Levy . ( Murnane , 2004 תפקידים שונים ( מרכזן / ית למשל ) הולכים ונעלמים בעשורים האחרונים , ומחשבים תופסים את מקומם . יש תפקידים אחרים שאינם נעלמים אך תכניהם , שיטות העבודה בהם , תאריהם או מאפיינים אחרים שלהם משתנים ( ספרן / ית או מזכיר / ה למשל ) . תפקיד המזכיר / ה לדוגמה השתנה לגמרי בעשורים האחרונים . לפני 25 שנה היתה המזכירה ה״קלסית״ משחררת את הממונה מעבודות רוטיניות , באמצעות הקלדה ומענה לשיחות טלפון . תפקיד המזכיר / ה מוגדר כיום כניהול אדמיניסטרטיבי של המשרד , ובפני ממלא התפקיד עומדות אפשרויות חדשות רבות כגון הסתייעות באינטרנט לאיסוף נתונים , ניהול המשרד תוך שימוש במחשב , אחריות לטיפול באנשי צוות חדשים , לקליטתם ולאימונם לתפקיד . בשנות ה - 70 עסקה למעלה ממחצית העובדים בארצות הברית בשני מגזרי צווארון כחול _ תעשייה ומלאכה _ וכן בתפקידי פקידות . לא פעם איישו בוגרי תיכונים את המשרות האלה , והם נחשבו מעמד נמוך בינוני . כיום עוסקים בענפים אלה פחות מ - 40 אחוז מכלל העובדים בארצות הברית , ורבים מהם ( למשל מזכירות ) נדרשים להיות בעלי השכלה על - תיכונית . כתוצאה מהתקשוב המואץ חלה עלייה חדה במספר העוסקים בענף הידע : מדענים , טכנאי מחשבים מתכנתים , יועצים וכיוצא באלה . מגמות בעולם התקשוב מצביעות על כך שמקצועות אלו מחייבים יכולת תקשורת מורכבת והתמקצעות ( . ( Levy & Murnane , 2004 עיקר הלימוד לאוריינות במקצועות הלימוד התבצע בעבר בבית הספר , ואילו כיום הולכים ומיטשטשים הגבולות בין הבית והחברה ובין בית הספר . תופעה זו חלה גם על הלימוד . 2 . 1 . 3 השלכות התמורות על מערכת החינוך דרישות חדשות מבוגרי מערכת החינוך עיקר הלימוד התבצע בעבר בבית הספר , ואילו כיום ידוע שהלמידה מתרחשת בכל מקום ובכל תחומי החיים . בעבר היתה הנגישות למידע מצומצמת , ופעמים רבות כרוכה בתשלום , ואילו היום המידע ברובו זמין וחופשי . בעבר קיוו לאחידות ולציות למוסכמות , ואילו כיום חותרים לכושר המצאה ולהתאמה אישית של חוויית הלימוד . בעבר נתפס המגוון התרבותי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר