2. תמורות בסביבת מערכת החינוך

עמוד:19

. 2 תמורות בסביבת מערכת החינוך פרק זה יתאר תמורות שחלו במאה ה - 20 וראשית המאה ה - , 21 בסביבת מערכת החינוך בארץ ובעולם . תמורות אלו הובילו לשינויים שהשליכו על מערכת החינוך , והן מצביעות על הצורך בבחינה מחדש של חלק ממטרותיה . מטבע הדברים התמקדנו רק בחלק מהתמורות _ באלה שלפי הספרות המחקרית , חשיבותן למערכת החינוך גדולה במיוחד . ההחלטות בדבר התמורות שתיכללנה בעבודה התקבלו בתהליך שכלל שני שלבים מרכזיים : שלב ראשון _ ״מאירועי העבר למטרות העתיד״ . בשלב זה נסקרו מקורות הנוגעים לתמורות שונות שהתחוללו בעשרות השנים האחרונות בסביבת מערכת החינוך , תוך סינון כאלה שהשפעתן על מערכת החינוך נראתה נמוכה והעדפה של כאלה שלפי המקורות היתה להן השפעה רבה על המערכת . כך למשל הוחלט שלא להתייחס לשינויי האקלים הבית -ספרי אך להתייחס למהפכת טכנולוגיית המידע . התוצרים של שלב זה היו 1 ) תיאור מילולי של התמורות והשלכותיהן זו על זו ועל מערכת החינוך ו - 2 ) תיאור גרפי של ההתרחשויות הללו ( ראו תרשים , 1 נספח לפרק _ 2 תמורות ) . תוצאותיהן של ההתרחשויות שימשו בסיס להגדרה טנטטיבית של מטרות החינוך שבהן יעסוק מסמך זה . שלב שני _ ״ממטרות העתיד לאירועי העבר״ . המטרות שהוגדרו בשלב הקודם נידונו בוועדה תוך הסתייעות בספרות תאורטית ומחקרית . התוצר שהתקבל מדיונים אלו היה סדרת מטרות שבה החליטה הוועדה להתמקד . בהמשך נבחנו בהתאמה הפרקים הקודמים , תוך עיבוי המקורות הנוגעים לתמורות הרלוונטיות למטרות בהגדרתן הסופית ובמגמה להגיע לקוהרנטיות בין פרקי המסמך . פרק זה יעסוק ב- 2 . 1 מהפכת טכנולוגיית המידע 2 . 2 שוק חופשי , גלובליזציה ופלורליזם 2 . 3 אחריותיות והפרטה 2 . 4 שינויים חברתיים בישראל כל סעיף בפרק זה נחלק לשני סעיפי משנה : א ) רקע _ התפתחות היסטורית , תיאור התמורה ומשמעותה ב ) השלכות התמורה על מערכת החינוך . התמורות שבחרנו לעסוק בהן נבחרו לאור השפעתן הצפויה על מערכת החינוך . 2 ר ' גם נספח 1 תרשים 1 ״תמורות בולטות במאה ה - 20 ותחילת המאה ה - 21 והצגת קשריהן לשינויים במערכת החינוך״ . 3 לתיאור של תמורות גלובליות ושינוי מקיף שמשתמע מהן למדיניות חינוך ראו במיוחד : -Ben Peretz , 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר