1.2 מבנה המסמך

עמוד:17

פרק ההמלצות מתייחס למטרות מערכת החינוך ולצורך לבצע שינויים בסדרי העדיפויות שלהן . כן הוא עוסק באסטרגיית מימוש המטרות ונוגע גם בהקניית מיומנויות המאה ה - , 21 בשיפור ההישגים בלימודים ובאוריינות , בקידום שוויון ההזדמנויות בין התלמידים , בחינוך להתנהגות נאותה , סובלנות ויחס של כבוד לזולת ולאחר , בטיפוח המייחד את האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית תוך הבניית המשותף לכלל מרכיביה ובקידום האיכות המקצועית של המורים . פרק הנספחים מכיל השלמות והרחבות למסמך : נספח 1 מכיל תרשימים המסכמים בקצרה את תוכנם של פרקים . 2 - 4 כן מכיל נספח זה מפתח ( אינדקס ) ובו נושאי רוחב מרכזיים המופיעים בפרקי הליבה של המסמך ורשימת העמודים שבהם הם מופיעים . נספח 2 מכיל אסופה של ניירות דעה שכינסה הוועדה . במסגרת עבודתה פנתה הוועדה לציבור הרחב וביקשה לקבל ניירות דעה בנושא ערכים במערכת החינוך . המיפוי שימש את הוועדה , וממצאיו מובאים בגוף המסמך ( ר׳ סעיף . ( 2 . 4 . 2 עקב חשיבות הדברים שהגיעו לידי הוועדה , בחרנו להפיק אסופה ובה חלק מניירות העמדה האלה וכך להציף דיון ציבורי נרחב בשאלת מקומם של ערכים במערכת החינוך . ניתן לצפות באסופה באתר היזמה . נספח 3 מביא את חוק החינוך הממלכתי משנת 2000 ככתבו וכלשונו . נספח 4 סוקר חלק מהאגפים במשרד החינוך העוסקים באופן שוטף במתן מענה מערכתי הולם לשינויים ולתמורות המשפיעים על מטרות החינוך . יש לציין כי בכל הנושאים הנידונים במסמך זה , משרד החינוך פועל בשנים האחרונות , מעודד ואף מניע תכניות ממלכתיות רחבות-היקף . דוגמאות בולטות הן ׳עוז לתמורה׳ ו׳אופק חדש ' לקידום המורה ומקצוע ההוראה , ׳מכון אבני ראשה׳ שאחראי על הכשרת מנהלים , ׳התכנית הלאומית לתקשוב׳ ( מינהל מדע וטכנולוגיה ) , ׳התכנית הממלכתית לצמצום האלימות׳ ( שפ״י ) והרחבת חוק חינוך חובה לבני , 3 - 4 לפי המלצות ועדת טרכטנברג . אנו מצרים על כך שהסקירה חלקית בלבד ואינה מקיפה את כל פעילויות המשרד . מטבע הדברים לא היה אפשר לסקר את כל הנעשה בתוך מערכת כה גדולה . נספח 5 מביא את ההקדמה לדוח על יום העיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע שקיימה הוועדה בתשרי תשע״ב , אוקטובר . 2011 נספח 6 מכיל את תקצירי הסקירות המדעיות שהזמינה הוועדה לצורך עבודתה . סקירות אלו מתפרסמות גם במדור חומרי רקע באתר היזמה . בנספח 7 של המסמך מובאים תקצירי קורות החיים של חברי הוועדה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר