תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:14

הספר לקידום הישגי התלמידים ; צמצום היקף ההפרעות ובעיות המשמעת בכיתה תורם לשיפור בהישגים הלימודיים . דרושה התייחסות בו - זמנית לכלל תת - המערכות הנוגעות לשינוי , ודרושה גם התחשבות באינטרסים של גורמים שונים , בהם פוליטיקאים ומנהלים , מורים ותלמידים . שיתופם והנעתם הם המפתחות העיקריים להצלחה . מימוש בו - זמני של פתרונות עשוי , בתנאים המתאימים , ליצור סביבת למידה שתאפשר : לתלמיד _ לעסוק במסגרת לימודיו בסוגיות ובנושאים הקרובים ללבו או לשאיפותיו , למצוא עניין ואתגר בלימודים ולהגיע להישגים טובים יותר בבית הספר . כן יתאפשר בנסיבות אלו תגבור של משאבים לטיפוח תלמידים הנזקקים לכך . למורה _ להרחיב את מיומנויותיו באופני הוראה חדשים ובשימוש בטכנולוגיות חדשות , ליהנות משיפור הסמכות המקצועית של המורים ומהפחתת בעיות המשמעת . לתכנית הלימודים _ להיתפס בתודעת התלמידים , ההורים והקהילה הרחבה ככזאת המכשירה את התלמידים למאה - ה - 21 ותואמת את צורכי התלמיד והחברה . לבית הספר _ לשפר את האקלים הבית - ספרי , להרחיב את סמכותם המקצועית של המורים , להפחית את בעיות המשמעת וההתנהגות , להתלכד סביב חזון ולהציג את ההישגים בפועל . קצב הגידול בהשקעה הריאלית בחינוך בישראל נמוך מזה שבמדינות המפותחות . מוצע להרחיב את המימון הציבורי ולהשתיתו על תכנית לטווח ארוך . מוצע לבחון את האפשרות לכונן מועצה לאומית לחינוך שבה יהיה ייצוג , בין השאר , למשרד החינוך , לאקדמיה ולתעשיית ההייטק . הרעיון לכונן מועצה לאומית לחינוך נראה כצעד נכון בכיוון ראוי . תכנית לאומית לחינוך במהלך העשור האחרון חל אמנם גידול בתקציב החינוך , אך קצב הגידול בהשקעה הריאלית בחינוך בישראל נמוך מזה שבמדינות המפותחות ( מינהל כלכלה ותקציבים , אגף א׳ כלכלה וסטטיסטיקה , ספטמבר , 2012 שקופיות . ( 52 - 51 בשנת , 2009 השנה האחרונה שלגביה יש כרגע נתונים זמינים , ההוצאה הציבורית השנתית לחינוך לתלמיד בישראל היתה נמוכה ביותר משליש מההוצאה הממוצעת במדינות ה - OECD ) 2012 , OECD אינדיקטור . ( B 1 יש לציין שבשנים האחרונות גדלה ההוצאה הציבורית לתלמיד בישראל , בעיקר ההוצאה למימון הרפורמות שהנהיג המשרד . בנוסף ובמיוחד , נמצא שההשקעה היחסית במחקר חינוכי בישראל היא כפרומיל מההשקעה הלאומית בחינוך . בארצות הברית היא עומדת על פי עשרה בערך ( חן , . ( 2004 לא מצאנו דיווח שוטף ומידע כולל על שיעור השקעת משרד החינוך במחקר חינוך מתוך תקציב המשרד . תכנית לאומית לחינוך לטווח ארוך , שתבקש להרחיב את המימון הציבורי לתלמיד ולהשוותו לזה שקיים במדינות ה - OECD וכן לדווח על חלקו היחסי של מחקר החינוך בתוך תקציב החינוך הכללי , עשויה לתת מענה לבעיות אלו . כן מוצע לבחון את האפשרות לכונן מועצה לאומית לחינוך שבה יהיה , בין השאר , ייצוג למשרד החינוך , לאקדמיה ולתעשיית ההייטק . המועצה תסתייע במומחים לפדגוגיה אך גם במומחים לתחומים נוספים , בכלל זה ניהול שינוי ( . ( change management 1 בעת עריכת המסמך התבשרו חברי הוועדה ועורכי המסמך כי בכוונת שר החינוך להקים ועדה מסוג זה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר