תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:11

התנהגות חברתית נאותה . מכאן שאימוץ ההמלצות שהובאו בסעיפים הקודמים _ שילוב אסטרטגיות של ״למידה מעמיקה״ ו״הערכה - לשם - למידה״ , הסתייעות בטכנולוגיות עדכניות , סיוע מיוחד לתלמידים נזקקים ועוד כיוצא באלה _ הוא הפתרון הטבעי להפחתת בעיות משמעת ואלימות . כולם שותפים : אקלים בית - ספרי המתאפיין בתחושת שייכות וקהילתיות מייצר סביבה פחות אלימה . אווירה של אמון ושיתוף בין התלמידים לצוות המורים וכן שיתוף הורים בנעשה בבית הספר , במיוחד בכל הקשור לבנם או לבתם , תורמים אף הם . כלים ספציפיים שמוצע לשקול שימוש בהם : נוכחות הורים בחצר בית הספר , דו - שיח בין תלמידים למורים בנוגע לבעיות המתעוררות בבית הספר ופתרונן , מתן סמכויות למועצת התלמידים , שילוב תלמידים בפעילות בקהילה שמחוץ לבית הספר ושיתוף גורמים קהילתיים כמו תנועות נוער , מינהלים קהילתיים ובתי אבות בבתי הספר . ביטחון אישי : מוצע להמשיך ולפתח כישורי מורים להתמודדות עם תופעת האלימות , לבצע פעילות למניעת אלימות רב - מערכתית שתהיה משולבת ומתואמת בין הרשות המקומית , משרד הרווחה , הרשות למלחמה בסמים , צוות בית הספר וההורים . כן מוצע לקדם את שיקומם של תלמידים הסובלים מבעיית אלימות חריפה , לטפל בהם במסגרת בית הספר אך גם להרחיב ולהוסיף מסגרות חינוכיות לשהות לזמן קצר , וכן מוסדות לטיפול ושיקום . בדרך כלל תלמיד המתעניין בשיעורים , מאמין ביכולותיו , עובד בסביבה שמאתגרת אותו , מתאימה לעולמו ומעשירה אותו הוא תלמיד שמגלה התנהגות חברתית נאותה . אקלים בית - ספרי של תחושת שייכות וקהילתיות תורם ליצירת סביבה פחות אלימה . פעילות מערכתית למניעת אלימות חייבת להיות מתואמת עם הרשות המקומית , משרד הרווחה , הרשות למלחמה בסמים , צוות בית הספר וההורים . הוועדה ממליצה להעמיד בראש סדר העדיפויות של המערכת את המטרות האלה : הקניית מיומנויות המאה ה - , 21 שיפור ההישגים והאוריינות , קידום שוויון ההזדמנויות , חינוך להתנהגות חברתית נאותה , טיפוח הייחוד של כל אחת מהאוכלוסיות והבניית המשותף להן . תמיכה מערכתית בהשגת המטרות מוצע כי תמיכתו של משרד החינוך בהשגת המטרות תתמקד בראש ובראשונה בנושאים אלו : 1 ) תיעדוף מטרות ועדכונן 2 ) שיפור נוסף באיכות ההוראה 3 ) שינוי באסטרטגיה של השגת המטרות 4 ) השגת המטרות כמכלול 5 ) תכנית לאומית לחינוך . תיעדוף מטרות ועדכונן במערכת החינוך התמורות שחלו כתוצאה ממהפכת המידע ומהשינויים בתפיסות , באידאולוגיות ובדרכי החשיבה וההתנהגות הן משמעותיות ביותר בהיקפן ובהשלכותיהן על מערכת החינוך . משרד החינוך נערך ומגיב לתמורות על ידי תכניות רחבות , אך לפי המקורות לעיל נראה שההתאמות עדיין אינן עונות על הנדרש , וזאת בעיקר בתחומים הבאים : 1 ) הקניית מיומנויות המאה ה -21 2 ) שיפור ההישגים והאוריינות 3 ) קידום שיוויון ההזדמנויות 4 ) חינוך להתנהגות חברתית נאותה 5 ) טיפוח המייחד כל אחת מהאוכלוסיות השונות של החברה הישראלית והבניית המשותף להן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר