תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:10

הכרת האחר וכבוד לאחר : הבניית המשותף לחברה הישראלית תחילתה בפעילות להכרת האחר השונה בתרבותו או בדתו . המשכה של הפעילות יהיה מפגשים משותפים ופעילות הממוקדת במטרות לימודיות וחברתיות משותפות . פעולות ספציפיות המומלצות בנושא זה הן לימוד על תרבויות רוב ומיעוט , תרגום הידע לחוויות ותחושות אישיות של התלמיד , פיתוח מיומנויות תקשור עם פרטים מתרבויות אחרות , עידוד צדק חברתי , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , גיבוש סביבה המתנגדת לגזענות , הימנעות משיבוץ של ילדים לחינוך מיוחד או לכיתות מחוננים בהשפעת שיוכם לאוכלוסייה זו או אחרת , התייחסות להיסטוריה , שפה ותרבות של קבוצות מיעוט ושילובן בתכניות הלימודים , אינטגרציה של תכנים ממגוון תרבויות בחומר הנלמד , הבניית ידע , מושגים ונושאים מנקודת מבט שונות , קיום דיאלוג מתמשך בין הקבוצות , שילוב ערכים של שוויון במהלך ההוראה , מתן אפשרות להשתתפות מורים אורחים מבתי ספר אחרים המשתייכים לאוכלוסיות אחרות , קיום קבוצות לימוד משותפות לתלמידים מבתי ספר שונים . לקחי הדוגמה הישראלית : אף על פי שאין עדיין בסיס אמפירי מוצק להצלחת הניסיונות להנחיל פלורליזם , אין ספק שיש להמשיך את הקמתם ופיתוחם של בתי ספר ניסוייים שמטרתם המוצהרת היא חינוך לפלורליזם . הדוגמאות הספורות שנכללו במסמך זה מעידות על אפשרויות רבות להכרת אוכלוסיות אחרות , לצמצום מחלוקות ולטיפוח המשותף לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית . מוצע להמשיך ולתת מקום מרכזי לבתי ספר ניסוייים הפועלים למען פלורליזם , ואף לתת לבתי ספר נוספים המעוניינים להשתלב במעגל השני של מ אָ מצי השינוי הזדמנות לעשות זאת על פי המודל המתאים להם . ככלל יש לנקוט אסטרטגיה של למידת בתי ספר מניסיונם והצלחתם של בתי ספר אחרים לאחר בדיקת התאמה אפשרית למוסד האחר . המלצה נוספת : לחתור להעצמה של מנהיגות מקומית של אוכלוסייה נזקקת , בכלל זה שיתוף בתכניות שינוי , איתור צרכים והפקת לקחים על ידי כל המערכות המקומיות . הבניית המשותף לחברה הישראלית מתחילה בפעילות להכרת האחר , השונה מבחינת תרבות , דת , מגדר , שפה , לאום ויכולות פיזיות , כלכליות ואינטלקטואליות . מומלץ להמשיך את הקמתם ופיתוחם של בתי ספר ניסוייים שמטרתם חינוך לפלורליזם וטיפוח המשותף לאוכלוסיות שונות בישראל . בעיות כלל -חברתיות כגון חוסר משמעת , אלימות והפרעות התנהגות בקרב בני נוער מחלחלות גם לבית הספר : עשרות אחוזים מהתלמידים מדווחים כי חוו אלימות , נחשפו לתופעות של השחתת רכוש והם מתקשים ללמוד עקב הפרעות בשיעורים . תמורות והשלכותיהן על האקלים החברתי בבית הספר בעיות משמעת ותופעות של אלימות והפרעות התנהגות של נוער , שהנן חלק מבעייה חברתית כללית ואקוטית , באות לידי ביטוי גם במסגרת בתי הספר . מחקרים מלמדים שעשרות אחוזים מהתלמידים מדווחים כי חוו אלימות ונחשפו לתופעות של השחתת רכוש , וכי הם מתקשים ללמוד עקב הפרעות בשיעורים , מרגישים שבית הספר אינו מקום בטוח מבחינתם וחוששים מתופעות של אלימות כלפיהם מצד ילדים אחרים . המלצות – עיצוב התנהגות חברתית נאותה האתגר כפתרון : תלמיד המתעניין בשיעורים , המאמין ביכולותיו , העובד בסביבה המאתגרת אותו , מתאימה לעולמו ומעשירה אותו הוא תלמיד שבדרך כלל מגלה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר