תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:9

תמורותוהשלכותיהןעלחינוךלחברהשלתרבות תמורות והשלכותיהן בתחום הפערים בין אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית הפערים בין האוכלוסיות שנדונו בסעיף הקודם אינם רק בעיה של פערי שכר והזדמנויות לרכישת ידע אלא גם של ניכור ולעתים אף עוינות בין האוכלוסיות . החברה הישראלית מאופיינת בקבוצות חברתיות ותרבותיות הנבדלות זו מזו ובמידה רבה אף מנוכרות זו לזו . הנבדלות באה לידי ביטוי בשפה , תרבות , היסטוריה ומורשת . השלכות משמעותיות במיוחד על מערכת החינוך יש להבדלים בין ערבים ליהודים ובין חרדים , לדתיים ולחילונים . הנבדלות החברתית - תרבותית היא גורם חשוב בשונות הרבה באוכלוסיית התלמידים בפרמטרים מרכזיים : בתחושת חוסר ההשתייכות לחברה הישראלית וברמת ההישגים הלימודיים , הנמוכה במגזרים מסוימים . אתגר מיוחד מציבה השונות בהקשר של האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה החרדית . הגידול המספרי בקבוצות מיעוט הפך את הטיפול בניגודים אלה ובהשלכותיהם לגורם קריטי בחברה הישראלית . הפערים בין האוכלוסיות אינם רק בשכר ובהזדמנויות לרכוש ידע , אלא יש להם ביטוי גם בניכור ואף עוינות בין האוכלוסיות . בתנאים מסוימים אוטונומיה לבית הספר עשויה לאפשר טיפוח של מה שמייחד את אוכלוסייתו . אולם יש להקפיד על סיוג האוטונומיה כך שבית הספר יישאר מחויב לעקרונות של אחריותיות , בקרה עצמית , כיבוד המשותף לכלל אזרחי ישראל וכיו " ב . המלצות להבניית המשותף לאוכלוסיות תוך טיפוח המייחד כל אוכלוסייה אוטונומיה לבית הספר וסייגים לה : אוטונומיה לבית הספר עשויה לאפשר טיפוח של מה שמייחד את האוכלוסייה שאת תלמידיה הוא משרת . האוטונומיה תבוא לידי ביטוי במתן אפשרות לבית הספר או לקהילה לקבוע את התכנים הייחודיים להם . לימוד המתבסס על העושר התרבותי של קבוצת ההתייחסות שאליה משתייך התלמיד עשוי לגבש אצל התלמידים בסיס של ידע , תחושת השתייכות וערך עצמי , שבהמשך יאפשרו דיאלוג של כבוד הדדי בין תלמידים מתרבויות שונות . בנוסף לאמור יש לציין שמתן אוטונומיה נרחבת לבית הספר מעניקה לו יכולת להסתגל לסביבה שמשתנה לעתים תכופות , להתחדש , להתייעל , לאתר מבעוד מועד צרכים משתנים של התלמידים ולקבל החלטות בהתאם . חשיבות מיוחדת יש ליכולת ההסתגלות המהירה עקב השינויים התדירים והמשמעותיים בסביבת מערכת החינוך ( כמפורט בפרק 2 ) ולכן יש חשיבות מיוחדת למתן אוטונומיה לבתי הספר . האוטונומיה תבוא לידי ביטוי בתכניות לימוד שמעבר לליבת לימודים משותפת , ביכולת לקבל החלטות על ניהול תקציב עצמאי , גיוס וניהול של כוח אדם וגיבוש מדיניות פדגוגית . יש לסייג את האוטונומיה בכך שבית הספר יפעל תוך שמירה על עקרונות אחריותיות ( , ( Accountability הערכה עצמית , בקרה עצמית , בקרה , הערכה וביקורת חיצונית שיבטיחו את ניצול האוטונומיה באופן מועיל . כמו כן יש לוודא כי במסגרת האוטונומיה תובטח פעילות להכרת האחר וכבוד לאחר , כמפורט בהמלצות שלהלן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר