תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:7

מתרחב גם הפער בהישגיהם של הילדים ובהשכלתם ועקב כך מחמירים גם הפגיעה בשוויון ההזדמנויות של התלמידים , בעיקר אלה מהשכבות מעוטות - האמצעים , ואי - מיצוי היכולות המיוחדות והשונות של כל תלמיד . סך הגורמים שתוארו מחולל תהליך של מעגל קסמים שלילי : יצירת פערים ברמת החינוך בין המעמדות גורמת להקטנת יכולת ההשתכרות של ילדי הדור הבא , המביאה להגדלת אי - השוויון בהכנסות , אשר גורם להאצה נוספת בהתרחבות פערי החינוך . על המורה לעודד את התלמיד ולהעביר לו ציפייה למסוגלותו להצליח . כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות יש להעמיק את מדיניות ההשקעה הרבה יותר בבתי ספר המשרתים אוכלוסיות מעוטות - אמצעים – הנחיה אישית , משוב תכוף , שעות השלמה , תכניות שיקום פרטניות ועוד . המלצות – שינוי בהקצאת משאבים שינוי בהשקעת משאבי תקציב וכוח אדם : על מנת לצמצם פערים בין אוכלוסיות אין די במעבר מאי - שוויון לשוויון בחלוקת המשאבים . מוצע להעמיק את המדיניות של השקעה רבה יותר באוכלוסיות מעוטות - הכנסה , לפי צורכי התלמידים והקהילות . יש מקום לחשוב על תוספות דיפרנציאליות של משאבים כספיים לרשויות ועל תוספת כספית ספציפית למורים ולמנהלים העובדים בקרב אוכלוסיות מעוטות - אמצעים , בעיקר באוכלוסייה הערבית ובאוכלוסייה היהודית המרוכזת באזורי מצוקה ( ראו פירוט בסעיף הבא ) , סיוע מיוחד לבתי ספר שבהם יש אוכלוסיות מעורבות מבחינה כלכלית - חברתית ולתלמידים משכבה חברתית - כלכלית נמוכה , בכלל זה הנחיה אישית , ציפיות גבוהות ומשוב תכוף , שעות השלמה , ותכנית שיקום ספציפית לתלמיד . עידוד מורים ללמד תלמידים ממשפחות מרקע חברתי - כלכלי נמוך : מערכת החינוך עשויה לצמצם , בתנאים מסוימים , את אי - השוויון הנובע ממשתני רקע משפחתי , אם תזהה מורים מצליחים ותשכיל להפנות אותם לריכוזי אוכלוסייה ובתי ספר המשרתים אוכלוסייה בעלת רקע חברתי - כלכלי נמוך ( הפניה שתותנה בין השאר במשך הזמן שבו ישרתו המורים את האוכלוסייה מעוטת - האמצעים , ובתוספת לשכרם ) . אסטרטגיה שעשויה להועיל בהקשר זה היא השקעת זמן של מורים המשרתים אוכלוסיות אלו על ידי שעות השלמה ושעות פרטניות בקבוצות קטנות ( אסטרטגיה כזאת מופעלת כיום במסגרת ' אופק חדש ' ) . התמקדות בגיל הרך : ממצאי מחקרים מראים כי התערבויות המתמקדות בילדים בני המעמד הנמוך עם הגיעם לבית הספר עדיפות על אלה שנעשות בקרב הילדים הבוגרים יותר . עדיף לעסוק יותר במניעה ופחות בשיקום . כמו כן חשוב להביא לכך שיושג רצף פעולות בין מערכת החינוך בגיל הרך לבין בית הספר היסודי ומערכות ההמשך . שיתוף הורים : הכנת תכנית מיוחדת לשיתוף פעולה עם הורים לילדים משכבות מצוקה . מכיוון שיש הורים ממיצב חברתי - כלכלי נמוך שאינם אמונים דיים על צריכת המשאבים שהורים מהמעמד הבינוני - גבוה מקבלים ( תשומת לב לילדם , התייחסות מיוחדת למשוב של ההורים על פעולותיו וכיוצא באלה ) , מוצע להציע להורים המשתייכים למעמד כלכלי - חברתי נמוך הכוונה והכשרה מיוחדות . העשויים להפיק

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר