תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:1

תקציר : סיכום ממצאים , מסקנות והמלצות הוועדה ומטרותיה בסוף שנת 2010 פנה ד״ר שמשון שושני , אז מנכ״ל משרד החינוך , אל היזמה למחקר יישומי בחינוך וביקש ממנה להקים ועדת חוקרים בלתי תלויה שתעסוק באפשרויות לארגן את מערכת החינוך בישראל באופן מחודש ומותאם ליכולות ולדרישות שהמאה ה - 21 מעמידה לפני המערכת . במענה לפנייתו של ד״ר שושני , הוקמה ועדת מומחים . הוועדה , בראשותו של פרופ׳ ( אמריטוס ) מנחם יערי מהאוניברסיטה העברית בירושלים , נשיא ( אמריטוס ) של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , החלה את עבודתה בסתיו תש״ע ( ראשית , ( 2011 במסגרת היזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה למדעים . כעבור כשנה נפגשה הוועדה עם המנכ״לית גב׳ דלית שטאובר ( שהחליפה את ד״ר שושני ) . במפגש זה נתנה המנכ״לית משנה תוקף לנחיצותה של בדיקת האתגרים החינוכיים לאור השינויים העכשוויים והצפויים בחברה הישראלית . המטרות שעמדו בפני הוועדה היו : לסקור ידע מחקרי הקיים בארץ ובעולם בנושא היערכות של מערכות חינוך לקראת המאה ה - , 21 לבקרו ולהעמידו לרשות הציבור ולרשות מקבלי ההחלטות לבחון את מידת הרלוונטיות של ממצאים מהעולם _ לתרבות ולחברה בישראל לבחון ולתאר מיומנויות וכישורים שבהם יש להתמקד בחינוך הצעירים בתקופתנו לבדוק אם וכיצד ניתן להקיש מתוצאות של יוזמות מקומיות וממלכתיות על היערכות עתידית המתאימה לכלל המערכת הוועדה קיבלה מידע ממפגשים עם בכירים במערכת החינוך , מסיורים ודיונים שקיימה , מעדויות של מומחים שונים וכן מסקירות מצב וסקירות מדעיות שהזמינה . יש להדגיש כי משרד החינוך פועל בשנים האחרונות בכל הנושאים הנדונים בעבודה זו , מעודד תכניות ממלכתיות רחבות - היקף ואף מניע אותן . דוגמאות בולטות הן : ׳עוז לתמורה׳ ו׳אופק חדש׳ לקידום המורה ומקצוע ההוראה , ' אבני ראשה ' , המכון האחראי על הכשרת מנהלים , התכנית הלאומית לתקשוב ( מינהל מדע וטכנולוגיה ) , טיפוח כישורי חשיבה מסדר גבוה ( המזכירות הפדגוגית ) , הערכה - לשם - למידה ( ראמ״ה ) , התכנית הממלכתית לצמצום האלימות ( שפ״י ) והרחבת חוק חינוך חובה לבני 3 - 4 לפי המלצות ועדת טרכטנברג . חלקן של תכניות אלה ואחרות נסקר בנספח 4 ( סקירת הפעילות בתחומים הרלוונטיים במשרד החינוך ) ובנספח 5 ( יום עיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע ) . הוועדה בעבודתה הביאה בחשבון את התכניות האלה של המשרד . המטרות שהוועדה הציבה לעצמה : לבחון מהם המיומנויות והכישורים הנדרשים מבוגר מערכת החינוך במאה ה - , 21 לבחון את השלכותיהם על המערכת ולהעלות המלצות לשיפורה . הוועדה הביאה בחשבון עבודות חשובות שנעשו במשרד החינוך וכן שינויים בפועל שנעשו , ברמה הארצית ובמסגרת יוזמות מקומיות . הוועדה גיבשה את המסמך המסכם על סמך איסוף וניתוח של חומר תאורטי ואמפירי והוסיפה את המלצותיה . מקורות המידע של הוועדה : מפגשים עם בכירים במערכת החינוך , סיורים ודיונים שקיימה , יום עיון שארגנה , עדויות של מומחים שונים וכן סקירות מדעיות וסקירות מצב שהזמינה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר