מבוא משטר התגמול הצבאי ותאוקרטיזציה

עמוד:10

בבירור את תהליך ההדתה ובין אלו שניסו לבחון את התהליכים מנקודת מבט חלופית , הממעיטה מעוצמתו של תהליך ההדתה ומפרידה בין דימויי המציאות למציאות . אמיתה אחרת היא שתהליך השינוי בדיוקנו של הצבא , או לפחות הדימוי של השינוי , הוא תוצאה של שינוי דמוגרפי . במרכזו של השינוי עומדת התגברות הנוכחות של חובשי כיפה ביחידות הצבא מאז שנות התשעים , בעיקר ביחידות הלוחמות של היבשה . תהליך זה מקרין בהדרגה גם על שינוי הרכבה של שכבת הפיקוד הזוטרה - בינונית . על עצם השינוי אין מחלוקת עקרונית בין החוקרים . שינוי זה נקשר במוטיבציה הגבוהה של חובשי הכיפות הסרוגות לשרת בצבא לעומת הירידה במוטיבציה של המעמד הבינוני - חילוני , הקבוצה שהיתה חוט השדרה ההיסטורי של הצבא מאז הקמתו ( לוי , . ( 2007 חלקית , בספר של גל וליבל קובצו וסוכמו עבודות קודמות שבחנו היבטים מסוימים של מכלול יחסי צבא - דת . בהיבטים שנחקרו : התפתחות דיוקנו של החייל הדתי ( , ( Cohen , 1999 ; 2004 ; 2007 יחסי הצבא עם ישיבות ההסדר והמכינות ( רוסמן - סטולמן , , ( 2005 התפתחות הרבנות הצבאית ( קמפינסקי , , ( 2010 ; 2009 ההתנגשות דת - מגדר ( לוי , 2008 ב ; לוי ולרר , , ( 2012 התפתחות דיני המלחמה בהלכה הצבאית ( , ( Cohen , 2013 יחסי הצבא עם המתנחלים ( מינקה - ברנד , , ( Levy Yagil , 2011 ; 2011 תפקיד הצבא בקידום ההדתה ( ליבל , 2012 ) ועוד . עבודות שעסקו בהיבטים אלו ובאחרים גם קובצו בספר עמדו " ת : הכיפה והכומתה , בעריכת משה רחימי ( . ( 2010 אדגיש כי בולטות הדתיים בצבא וההשלכה שיש לכך על עיצוב זהותו של הצבא ועל תפקודו הן תופעות חדשות יחסית , ולכן המחקר הממוקד בהן אינו מפותח דיו . בעבודות מחקר אלו באים לידי ביטוי שלושה פערים : ראשית , אין הן מציעות מבט כולל . הניתוח מקוטע להיבטים שונים של יחסים בין המגויסים הדתיים ובין הצבא , אך חסר ניתוח מקרו , המשלב את התהליכים . יתר על כן , החוקרים עוסקים בסוגיות שאינן קשורות כביכול , כמו התפתחותו של גוש אמונים ( לדוגמה : ארן , 2013 ) או עליית שיעורי הפטור לחרדים ( לדוגמה דרורי , , ( 2005 ואינם משלבים סוגיות אלו בתמונה הכללית של יחסי צבא - דת . הפער השני הוא היעדר חיבור בין הממד ההיסטורי ובין תהליכים בני זמננו . החוקרים אינם בוחנים את הזיקה בין הסדרי צבא - דת , שגובשו בשנות המדינה הראשונות , ובין תהליכי ההדתה ( או דימוייהם ) המתחזקים מאז שנות התשעים של המאה שעברה . פער זה נכון גם למאמרים שהובאה בהם סקירה היסטורית של יחסי צבא - דת ( ראו : הכהן , ; 2014 כהן בעז , . ( 2012 הפער השלישי מתבטא בהתעלמות מהאופי הקונפליקטואלי של התהליך .

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר