פרק 1 תרבות וסוציולוגיה: הגדרות, גישות תאורטיות ותחומי מחקר

עמוד:11

ההבדל בין הגישות הסיפוריות השונות אל ההר , ייחוס המשמעויות השונות למהותו , הרגשות השונים שהוא מעורר בקרב בני אדם , ממחישים קשר נוסף בין ההר לבין תרבות , שכן תרבות מציינת גם אופן הבנה וחוויה של המציאות . משמעות תופעת טבע שאדם רואה או חווה משתנה מאדם לאדם . קשר שלישי יוביל אותנו להתייחסות אל תצלום ההר , ולא אל ההר עצמו . במקרה זה נדבר על האמצעי התרבותי המאפשר לנו לחוות את ההר מבלי להימצא בקרבתו . כלומר , נדון בתצלום כאמצעי המייצג בפנינו את ההר . נוכל לבחון אם התצלום " מחמיא" להר , אם הוא מחדד היבט כזה או אחר שלו , אם הוא מבליט צבעים וצללים מסוג כלשהו , ועוד . במילים אחרות , נקשור את תצלום ההר אל התרבות במובנה כעולם האמנויות . שלושה קשרים אלה ממחישים בקצרה חלק מהמורכבות של המושג תרבות . פרק פתיחה זה מנסה להבהיר מעט מורכבות זו ולהכניס בה סדר מסוים . בחלקו הראשון נדון בהגדרות קיימות ואפשריות של המושג תרבות במסורת החשיבה הסוציולוגית והאנתרופולוגית . בהמשך נציג אחדות מהגישות התאורטיות המרכזיות בסוציולוגיה המנסות להבין את תפקידו של תחום התרבות בחיים החברתיים . חלק שלישי של הפרק סוקר אחדים מתחומי המחקר והידע בסוציולוגיה המשיקים לחקר התרבות ולעתים אף נכללים בו , ואילו בחלקו הרביעי נפרש עולם התוכן המיוחד של תחום הידע הנודע בשם סוציולוגיה של התרבות , ( sociology of culture ) או " סוציולוגיה תרבותית" , ( cultural sociology ) שספר זה מתמקד בו . עיקרה של הסוציולוגיה של התרבות , כפי שהיא נפרשת בפרקי ספר זה , בחקר עולמות התוכן , החפצים , המוצרים והפעילויות המשמשים מושא לשיפוטי טעם . במובן זה , הסוציולוגיה של התרבות עניינה בעיקר באמנויות , בתרבות הפופולרית , במדיה ובתחומים משיקים . בסופו של פרק זה נציג את הפרקים הבאים בספר ואת ההיגיון המנחה אותם .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר