פרק 1 תרבות וסוציולוגיה: הגדרות, גישות תאורטיות ותחומי מחקר

עמוד:10

במנותק מתחום התרבות . עם זאת , בראותנו את ההר אנו מיד ממקמים אותו במערכת מאורגנת ומסודרת של תופעות טבע שהוא אך פריט אחד בה . הר אינו גבעה , ובוודאי אינו עמק או גיא . במילים אחרות , בראותנו את ההר אנו חווים אותו מיד , באורח אינטואיטיבי וספונטני , כרכיב במערכת של תופעות טבע , שבאמצעותה אנו מבינים את עולם הטבע בצורה מסוימת ואף מייחסים לו סדר וארגון פנימי . מערכת זו מקנה לסדרת תופעות הטבע היגיון פנימי . במובן זה ההר כמושג , כרכיב בתוך מערכת כזאת , הוא " מתורבת , " שכן מערכת המושגים שבאמצעותה אנו חווים את הטבע ומבינים אותו היא חלק חשוב מכל תרבות אנושית . ההר לא רק נמצא שם , אלא גם משמש מושא לתגובה רגשית של בני אדם , המייחסים לו מגוון תכנים ומשמעויות . כך , למשל , מספרים בני הצ'אגה החיים למרגלותיו של הקילימנג'רו , כי במערה אחת בראש ההר שוכנת פרה ענקית , שזנבה מכוסה בליטות המכילות נוזל שומני בעל איכויות של שיקוי קסמים . כאשר הפרה עומדת וחלקה האחורי כלפי פתח המערה , יכול אדם להתגנב ולחתוך בליטה אחת . אולם עליו להיזהר ולמהר , שכן כאשר הפרה מסתובבת ומשמיעה קול געייה , הנשיפה היוצאת מפיה היא כמו סופה המשליכה את משיג הגבול הישר אל המישור . הפרה גם תומכת בשמש ונותנת לה כוח לגרש את העננים המכסים את ראש ההר מדי פעם . אם תמות הפרה או תיגנב , ירד גשם אינסופי ויסחוף את כל בני האדם . לפיכך , כשהגיעו ראשוני האירופים לאזור וטיפסו לראש ההר , חששו בני הצ'אגה מכוונותיהם ומתוצאות מעשיהם ( על פי . ( Dundas , 1924 לעומת זאת , בשיאו של סיפור אחר , שלגי קילימנג'רו מאת הסופר האמריקני ארנסט המינגווי , נאמר : " ושם , ככל שיכול לראות , התנשא רחב כפתחו של עולם , גמלוני ונישא , מצחיר עד אין קץ , כשמש , שיאו הרבוע של הקילימנג'רו" ( המינגוווי . ( 49 : 1965 משפטים דומים מופיעים בתיאורים של הקילימנג'רו במדריכי תיירות בני זמננו ובדיווחי מטפסים שונים . הר הקילימנג'רו נתפס , מזווית ראייה זו , כביטוי רומנטי והרואי של דבר מה פראי , בראשיתי .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר