|
עמוד:9
רבים , לא רק של מטופליי שלי , שבהם פסיכואנליזה ממושכת הזיקה יותר משהועילה . התשובה לכך היא דריכות , קיצור משך הטיפול והתייחסות לזמן שלאחר סיום הטיפול הרשמי כאל חלק משמעותי מן הטיפול עצמו . . 6 איני רואה מענה בהתמקדות המוגזמת והאפנתית בהעברה . העברה היא תשובת הנוירוזה לאיום בריפוי הגלום באנליזה , ולמעשה בכך העברה היא בגדר ניצחון של ה " נוירוזה " . באופן תאורטי , ניתוח יסודי ומשותף של העברה והעברה נגדית אמור לספק מענה . אולם בפועל , ברוב המקרים הדבר אינו עולה יפה . השתתפות של המטפל המאופיינת במעורבות אישית מוגברת וקרובה מרחיקה את הטיפול הפסיכואנליטי מכוונותיו המקוריות . אין ספק שעל האנליטיקאי להיות קשוב ונכון להגיב לכל דבר שהמטופל אומר או עושה , וכי מתוך כך הוא עשוי להפוך למעורב בגופו וברוחו במסגרת פתיחות זו . אולם עניין אחר הוא להפוך זאת לעיסוק הגלוי ולנושא מרכזי מתמשך באנליזה . התרחקנו מדי מהאנונימיות היחסית של האנליטיקאי שהוצעה במקור . בקבוצה יש לנו הצעה דומה , כלומר כמה אנשים נוירוטים מתמודדים עם בעיותיהם יחד , אולם הסיטואציה היא שונה ויש לה השפעה מאזנת גם על תפקיד המנחה — הוא יכול להיות חופשי להפגין את מעורבותו יותר מאשר בסיטואציה של טיפול אינדיבידואלי . ברם , עליו לשקול היטב עד כמה להרחיק לכת בכל רגע נתון . . 7 העברה היא המנוע מחולל השינוי בפסיכותרפיה . להעברה מיוחסת איכות כמעט פלאית , כאילו הייתה יותר עוצמתית מכל זיקה אחרת . איני בטוח שאנו לגמרי מבינים מהי העברה . שכן העברה משתנה לא רק בהתאם לשיטת הטיפול הננקטת אלא גם בהתאם לאישיות האנליטיקאי . בסיומה של פגישת טיפול נתתי למטופלת מכתב ושאלתי אם תיאות לשלשלו לתיבת הדואר עבורי . בפגישה הבאה היא סיפרה לי עד כמה הייתה מופתעת מבקשתי , במיוחד מכך שמילאה אותה בטבעיות . התברר כי האנליטיקאי הקודם שלה ביקש אף הוא בעבר בקשה דומה , והבקשה גרמה לה לעילפון מידי . ההשקפה שעל פיה העברה היא שחזור של מערכת יחסים מן הינקות גורמת לכך שאפשר להבינה רק במונחים של יחסי אם ילד מוקדמים המופקים תוך כדי האנליזה . מבחינה זו אנו מתחילים למעשה טיפול ברמה העמוקה ביותר של הרגרסיה , ובהתאם כבר מתחילתו נושא הטיפול אופי של גמילה . מערכת יחסים בסיסית וחיונית זו היא הכוח המניע בכל תהליך הטיפול . אולם , אם ננקוט צעד החלטי ונעבור מסיטואציה שכולה ממוקדת ביחיד ונושאת אופי סמלי מסוים לסיטואציה קבוצתית , נאמר המשפחה , נהיה מחויבים לשנות את שיטת העבודה שלנו ואת תפיסות החשיבה שלנו מיסודן . . 8 היחס להעברה נגדית מאופיין בהיעדר כנות רב מדי ובמס שפתיים . פסיכואנליטיקאים אינם טרודים דיים בכך שבהכללה רובם המכריע הופך דומה לאנליטיקאים המנחים שלהם ומחזיק בתפיסות עולם דומות לשלהם . זה שונה מאוד מהמצב השכיח בקשר שבין הורים לילדיהם . כמו אחרים , גם פסיכואנליטיקאים מגבשים את תפיסות העולם שלהם מתוך ניסיון להתאימן לתחומי העניין ולאינטרסים שלהם , יהיו אלה חומריים , נוגעים לקריירה או לנסיבות הייחודיות להם . כמו אחרים , גם הם לרוב אינם מודעים לכך . * ראו למשל את התייחסותו המעניינת ביותר של בריאן בירד : by Brian " פ “ Notes on transference . Bird , J . A . P . A , 20 . 2 . 1972
|
צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני
|