מבוא

עמוד:13

שער ראשון : ההתפתחות והחזון של תחום העבודה החינוכית-טיפולית עם ילדים ומתבגרים במצבי סיכון בישראל ובעולם בפרק הראשון בשער זה מובא מידע עשיר על אודות דרכי התפתחותו של תחום מקצועי חדש זה שהספר עוסק בו – הן בהקשר ההיסטורי הכללי הן בהקשר הישראלי . בפרק שכתבו עמנואל גרופר , שלמה רומי ומירב סלקובסקי , נסקרת דרך ההתפתחות הייחודית לישראל של שירותים לקידום ילדים ובני נוער במצבי סיכון ומצוקה , לרבות השינויים שחלו במהלך השנים במונחים המשמשים בשיח המקצועי והציבורי על אודות ילדים ובני נוער בסיכון . הפרקים השני והשלישי בעלי אופי ייחודי . ייחודם הוא בכך שהם עשויים לעורר בקרב הקוראים שאלות מהותיות באשר לתחום של עבודה עם ילדים ובני נוער בסיכון . אנו מקווים כי הקריאה בפרקים האלה ובשערים הבאים של הספר תאפשר לקוראים לחפש תשובות לשאלות הללו או רמזים אשר יסייעו להם להשיב להן . הפרק השני בספר , " נוער במצבי סיכון במשך שנות דור – פרספקטיבה של חוקר , " מבוסס על ריאיון מקיף שקיימו עורכי הספר עם פרופסור חיים אדלר , חתן פרס ישראל לחינוך , אחד מראשוני החוקרים את סוגיית הנוער במצבי מצוקה וסיכון בישראל , ואדם בעל מעורבות חברתית עמוקה ברמת המחקר ובעשייה בשדה החינוך גם יחד . את הפרק השלישי בספר כתב מיכאל וינקלר , פרופסור לפילוסופיה של החינוך באוניברסיטת ינה ( Jena ) שבגרמניה . מאמר זה , אשר הכותרת שהענקנו לו היא " מהותו הפילוסופית של העיסוק החינוכי-טיפולי לפי גישת הפדגוגיה החברתית , " פורסם לראשונה בגרסה אנגלית . בשל ייחודו ואיכותו של המאמר ביקשנו את אישורו של פרופסור וינקלר לתרגמו לעברית ולפרסמו בספר זה , והוא נענה ברצון לבקשתנו . יש לציין שהנוסח העברי אינו תרגום מילולי מדויק של המאמר ; התרגום לעברית חייב עיבוד , התאמה של התוכן ושכתוב מעמיק ( כולל שינוי שם המאמר ) כדי שהמסר של המחבר יובן כהלכה . את העיבוד והשכתוב ערך ד"ר עמנואל גרופר . Winkler , M . ( 2009 ) . Why modern societies need social pedagogy more 1 than social work . In E . Grupper , J ,. Koch , & F . Peters ( Eds . ) , Challenges for child and youth care : A Israeli-German dialogue ( 31-12 ) . Jerusalem : EFSHAR Association ; Frankfurt , Germany : Eingenverlag-IGfH .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר